Porno-nettsteder saboterer søkemotorer

Sjefen for NewWorld.com fikk sjokk da han skulle sjekke hvordan hans nettsted avault.com var kategorisert på søkemotoren AltaVista. For pekeren til avault.com gikk slett ikke til videospillnettstedet men rett til et lass med pornobilder.

Det er ZDNet UK som forteller historien om 39-årige Angel Munoz, som mener noen har stjålet nettstedet avault.coms såkalte metatag'er - en for nettsurferen usynlig beskrivelse i stikkords form som en rekke søkemotorer bruker for å kategorisere informasjon på nettet.

- Jeg fant ut av dette ved en tilfeldighet. Det var et sjokk, sier han til ZDNet UK.

Nå er ikke det å kopiere andres metatag'er noen vanskelig oppgave, tvert imot - informasjonen er tilgjengelig i HTML-koden på nær sagt enhver nettside. Munoz mistenker derfor "tyven" for å ha registrert sitt "erotiske" nettsted hos AltaVista med metatag'er fra avault.com.

Munoz er fra seg av fortvilelse over det som har skjedd og mener "tyveriet" er verre enn om datasnoker hadde sabotert nettstedet hans.

- Da ville jeg i alle fall ha visst det. Det er imidlertid umulig å vite at lesere som søker etter nettstedet ditt blir omdirigert til helt andre nettsteder, sier han.

Det er ikke første gangen dette skjer. Ifølge Munoz advokat, John Fisher, påstår USAs føderale politi FBI at "hackere ofte får betalt for å omdirigere nettsteder" til andre nettadresser fra de store søkemotorene.

AltaVista-ansatte bekrefter da også overfor ZDNet UK at metatag-tyveri er atskillig mer utbredt enn det mange tror.

- Det er ganske så vanlig. Vi håndterer slike saker hver eneste dag, vedgår markedsdirektør Tracy Roberts i AltaVista Search.

Så vanlig er dette misbruket blitt at stadig flere søkemotorer går bort fra metatag'er som søkeverktøy. Excite@Home bruker ikke engang metatag'er til å indeksere informasjon ganske enkelt fordi teknikken ikke er til å stole på.

Motivasjonen for å kopiere andres metatag'er er det den alltid er: Lurendreierne ser etter de enkleste måtene å få økt trafikk på, følgelig flere annonsevisninger og dermed også økte inntekter.

Ifølge Nilo Zaratan hos Infoseek er det imidlertid én måte "metatag-tyver" effektivt kan bekjempes:

- Så fort vi får rapporter om slike episoder, kikker vi på de ulike nettstedene som er involvert, finner ut hvilken av dem som åpenbart har legitim rett til å benytte stikkordene, og sletter de(n) andre. Bedrageren blir så ført opp på en liste og forhindret fra å benytte den samme nettadressen en gang til, forteller Zaratan til ZDNet UK.

Til toppen