BEDRIFTSTEKNOLOGI

Portal og kunnskapsallianse for små dataforhandlere

- Forhandlerne i kunnskapsalliansen får egen kundedatabase på web, tilgang til felles erfaringsdatabase, og automatisk ruting til Datavakten av kundesamtaler de ikke kan ta selv, forteller daglig leder i Datavakten, Fredrik Ljone.

Eirik Rossen
18. feb. 2000 - 17:11

Portalen kom online i dag og har knyttet til seg rundt 300 av Norges samlede antall på 3500 forhandlere. Den er utviklet i samarbeid med Memory Data og Telenor Link. Datavakten gjør også et poeng av at løsningen kjøres under Windows 2000.

- Poenget med portalen er å samle små og mellomstore forhandlere i en kunnskapsallianse, og gi dem tilgang til løsninger de ikke ville kunnet utvikle på egen hånd, sier Fredrik Ljone.

- Det er en ordning som gjør at de bygger opp hver sin atskilte kundedatabase der de samler alle opplysninger om hver enkelt av sine kunder. I tillegg gis tilgang til en erfaringsdatabase som er tilgjengelige for alle i alliansen, og som vedlikeholdes av alle.

Kundehåndteringsdelen av løsningen stammer fra Memory Data, som har lagt en Internett-modul til et kundehåndteringssystem fra det amerikanske selskapet Pivotal ("the eBRM Company" - BRM står for "Business Relationship Management"). Dette systemet ble for øvrig brukt av Bill Gates under gårsdagens lansering av Windows 2000.

Bidraget fra Telenor Link er et rutingsystem for telefonsamtaler fra forhandlernes kunder.

- I systemet er det to telefonnummere til kunder, et 820-nummer for kunder uten supportavtale, og et 815-nummer for kunder med en slik avtale. Straks kunden ringer, rutes samtalen direkte til forhandleren der kundens telefonnummer er registrert. Hvis forhandleren av ulike grunner ikke kan ta samtalen, rutes den videre til Datavaktens callsenter. Det Datavakten gjør med samtalen, noteres direkte i forhandlerens egen database. Poenget er at forhandleren ikke skal miste kontrollen når de avlastes.

Erfaringsdatabasen består i dag av det Datavakten selv har lagt inn der på grunnlag av egen supportvirksomhet, og av Microsofts TechNet. Ljone tar sikte på å bygge den ut ikke bare gjennom forhandlernes erfaringer, men også gjennom bidrag fra produsenter og leverandører. I dag er portalen utstyrt med lenker til nedlastingssteder for drivere og til leverandører av ulike typer utstyr.

- Når vi snakker om kunnskapsallianse ligger det også ideologi i tankegangen. Vi skal ta vare på hverandre, og videreføre den type tankegang som preger mange nyhetsgrupper, sier Ljone.

- Derfor tenker vi oss også en slags meldingssystem der forhandlere kan fortelle om problemer de ikke greier å løse, og få tips fra andre i alliansen.

Å melde seg inn i alliansen koster 1990 kroner. De videre kostnadene er avhengig av hvor mange ansatte forhandleren har. Er bedriften énmanns, koster det 990 kroner per måned. Med mellom to og femten ansatte er månedsavgiften 1490 kroner. Inntekter gjennom henvendelser fra 820-nummeret - de koster kunden 12 kroner per minutt - går til instansen som tar samtalen. Inntektene gjennom supportavtaler fordeles etter en egen avtale mellom forhandleren og Datavakten. Abonnementskostnadene til 820-nummeret håndteres direkte av Datavakten.

Les også:


Microsoft: Mer support per web

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra