Portalen SOL i fare etter oppkjøp

En norsk medieanalytiker spår at portalen SOL med annonsesalg som hovedinntekt er en saga blott. Informasjonsdirektør Anna-Carin Gripwall hos den nye eieren varsler en grundig gjennomgang, men freder uansett SOL i Norge.

Den nye eieren til SOL AB heter Eniro og er Sveriges svar på Telenor Media.

Katalogselskapet tjener svært godt med penger og er i stand til å betale de tre SOL-eierne, Schibsted, Telia, Telenor ASA, rundt 520 millioner svenske kroner i kontanter.

En norsk medieanalytiker spår at SOL, etter at de børsnoterte svenskene har tatt over, står foran en massiv restrukturering. Analytikeren fulgte tirsdagens presentasjon av kjøpet i Sverige og mener at SOL i fremtiden ikke vil bli en portal basert på banner- og annonseinntekter. Eller et medieselskap med en redaksjonell profil.

- Det vil bli en plattform for Eniros kjernevirksomheter, hvor hovedbusinessen blir å knytte sammen kjøpere og selgere. Medievirksomheten forsvinner nok i stor grad, uansett står selskapet foran store strukturelle endringer.

Den lille annonseomsetningen til SOL kan uansett ikke sammenlignes med miliardomsetningen til Eniro.

Han viser til at Eniro allerede har vellykkede katalogvirksomheter i Sverige, Danmark og Finland og at det etter all sannsynlighet kommer til å skje mye i disse tre landene i forhold til integrasjon.

Dermed er kan det hende at SOL må gjennom nye kutt og kostnadsreduksjoner, selv om konsernsjef Birger Steen i SOL signaliserte noe annet tirsdag.

Både den nye eieren og SOL er synkronisert om at portalen skal nå pluss i fjerde kvartal neste år, men SOL-sjefen sa samtidig:

-Det vil ikke skje noen store endringer. Det var konsernsjefens spådommer overfor digi.no.


- Norge er det annerledes med, den virksomheten blir nok ikke rammet i samme grad. Her i landet finner du ikke Eniro, det er en av hovedgrunnene for kjøpet, mener analytikeren.

Informasjonsdirektør Anna-Carin Gripwall i Eniro bekrefter at det norske argumentet var en viktig grunn.

- Vi har ingen virksomhet i Norge. Der trenger vi aktivitetet og folk. Hvordan det skal integreres med Eniro, vet vi ennå ikke, sier Gripwall som opplyser til digi.no at selskapet har satt ned en samarbeidsgruppe som skal gå gjennom alle problemstillinger for å granske den videre skjebnen til SOL-portalene.

Hun sier at Eniro absolutt ikke står på bar bakke når det gjelder kjennskap til SOLs virksomheter. En av SOLs eiere, Telia, har lenge også vært Eniros hovedaksjonær.

- Vi var en stund Passagens søsterselskap, sier hun med referanse til at Passagen tidligere var heleeid av Telia Info-Media.

Nå er Telias eierandel i Eniro redusert fra 47 til 25,5 prosent etter salg av aksjer i juli i år. Uansett er Eniro en finansiell, ikke en langsiktig investering for det halvstatlige, svenske teleselskapet.

I likhet med Telenor, som nylig solgte katalogvirksomheten i Telenor Media til et amerikansk selskap, har Telia over tid intensjoner om å kvitte seg helt med de Gula Sidorna.

Dette er gode nyheter for SOL.

- Eniros kjøp er det beste som kunne skjedd selskapet. De tre eksisterende eierne har ikke vært villige til å drive selskapet fremover. SOL har blitt dratt mellom Schibsted, Telenor og Telia, mener medieanalytikeren.

Både en stillingskrig mellom eierne på strategisk nivå, og det faktum at selskapet har vært bundet opp i valg av medie- og telepartnere, har ført til at portalselskapet ikke har hatt den ønskede handlefriheten.

Analytikeren mener uansett at svenskene har gjort et godt kjøp.

Ikke minst fordi SOL per i dag har rundt åtte millioner unike brukere mot knapt én million for Eniro.

- De ønsker IT-plattformen og den fantastiske brukermassen som er nærmere ti ganger det Eniro har i dag. Det er enkelt å se at de kan dra stor nytte av søketjenester som Kvasir, sier han og minner også om det fremførbare underskuddet på én milliard kroner som svenskene kan dra nytte av i skatteøyemed i forhold til fremtidige overskudd (160 millioner svenske kroner mindre i skatt i 2002). Pluss kontantbeholdningen i SOL AB på 400 millioner.

- Det er ikke akkurat negativt for oss, nei, sier Gripwall. Hun viser til at Eniro tjener godt med penger og at de nå skal evaluere grundig hva som skal gjøres med forretningsvirksomhetene til SOL.

I tredje kvartal 2001 sto annonsering fortsatt for majoriteten av SOL-inntektene (64 prosent). Halvparten av totalinntektene til portalselskapet kom fra Norge (15,9 millioner i tredje kvartal), og flesteparten av de 167 SOL-ansatte (87), holder til i den norske virksomheten. 61 ansatte befinner seg i Sverige.

Foruten en del konsernfunksjoner innen finans og teknologi pluss innholdstjenester, er kun 28 tilknyttet den norske portalvirksomheten. Derfor ligger det visse modifikasjoner i påstanden om at Norge er totalfredet i prosessen.

DinSide har 22 og Bilguiden seks ansatte. Hva Eniro vil gjøre med SOLs innholdssatsinger, er usikkert. Eniro har ingen erfaring som eier av mer tradisjonell medie- og innholdsvirksomhet.


Det er først og fremst ny virksomhet i Norge, den store brukermassen med en sterk markedsposisjon i Norden og IT-plattformen som har vært de viktigste årsakene til kjøpet.

- Vi kjøper en IT-plattform for hele Norden og kommer til å integrere den kjapt i hele konsernet, sier informasjonsdirektøren. Hun tror den interne analyseprosessen av SOL vil avsluttes innen jul, slik at de kan komme i gang med integrasjonen av de to selskapene første kvartal neste år.

Gripwall ser de store fordelene med de sterke merkevarene SOL har bygd opp i Norden i løpet av flere år og tror ikke SOL-navnet kommer til å forsvinne.

Børsnoteringen er imidlertid en annen skål.

- Ja, det kan godt hende at SOL blir tatt av børs. Men det må vi óg finne ut av.


Til toppen