Portalsjef forlater SOL

Sjefen for alle portalene til Scandinavia Online, Stig A. Waagbø, tiltrer som administrerende direktør i Internett-selskapet Onsite.

Stig A. Waagbø går av som visepresident i Scandinavia Online AS, med ansvar for alle portalene til selskapet, til fordel for en bedrift med 12 ansatte. Tilbudet var rett og slett for godt til at Waagbø greide å stå i mot.s

- Det er overhodet ingen dramatikk i dette, sier Waagbø til digitoday.no. Han forteller at årene hans i SOL har vært særdeles gode og at han ikke ville vært denne tiden foruten.

Waagbø går over til Internett-selskapet Onsite Solutions, som ble startet i slutten av 1999 av to utbrytere fra nettopp SOL. Waagbø har sittet i styret for selskapet siden det ble etablert, men avanserer nå til administrerende direktør.

Selskapet, som leverer komplette oversikter over trafikken og trafikkmønstre på nettjenester, er heleid av de ansatte (utenom 10 prosent som er privateid eksternt) og har drevet fra dag en med én positiv kontantstrøm. Det er med andre ord ikke en luftig dotcom-idé Waagbø nå skal begi seg inn på.

- Selskapet har vokst forsiktig fra to til 12 ansatte, og har ingen gjeld. Men nå skal det satses mer på ekspansjon og vekst, forteller Waagbø som mener at Onsite sine produkter helt klart er modne for et større marked enn det norske og skandinaviske.

Waagbø har hatt en sterk karrière i SOL. Han startet som produktsjef for skolekanalen til SOL i 1997, men avanserte til kanalsjef for Kvasir før han ble portalsjef for Norgeskontoret. Det siste året har Waagbø jobbet i konsernledelsen med ansvar for SOLs portalvirksomhet.

Trass i at aksjene i SOL har rast den siste tiden, og annonseinntektene ikke har vært som forventet for de nettbaserte mediene, har ikke Waagbø mistro til forretningsmodellen til SOL.

- Forretningsmodellene på nettet kan helt sikkert forbedres og foredles, og selskap som SOL må ha flere ben å stå på enn bare annonsering, sier Waagbø.

- Men det er ingen tvil om at forretningsmodellen til SOL virker. SOL er dessuten ekstremt godt posisjonert i markedet når den "slumpen" vi er inne i er over. Annonsemarkedet har jo alltid vært volatilt, sier Waagbø til digitoday.no.

Til toppen