Positivt med konkurrenter mener Matnett

Styreformann Jon Morten Melhus i Net-Trade, Matnetts moderselskap, frykter ikke Rimis inntreden i kyberrommet og synes det bare er positivt med nye aktører som kan hjelpe med å endre atferdsmønsteret til dagligvarekundene.

digi.no meldte i går at Hakon Gruppen og Rimi har noe på gang på Internett. I et halvt år (siden april) har de drevet prosjektet "Hakon Rett Hjem" hvor Hakon foreløpig har prioritert telefon og faks som kontaktformer. En katalog er sendt ut i de områder hvor konsernet har satset i prosjektperioden og på grunnlag av den kan kundene sende inn sin bestillling.

Også Matnett har vært aktive på markedssiden, inkludert flere informasjonsbrosjyrer sendt med posten hvor de opplyser om tilbudet med hjemkjøring. Matnett satte da også omsetningsrekord i september med to millioner kroner, melder NTB. Administrerende direktør Brit Ravndal sier til digi.no at de nå må ta en pause i markedskommunikasjonen blant annet på grunn av sprengt kapasitet.

Styreformann Jon Morten Melhus i eierselskapet Net-Trade hevder at selskapet ønsker velkommen alle nye konkurrrenter i markedet:

- Rema har jo allerede vært på Internett i tre-kvart år, men vært veldig forsiktige i markedsføringen av Rema Netshop. Og vi har jo visst at de andre store aktørene etterhvert ville komme. Vi synes det bare er positivt, sier Melhus og utdyper dette nærmere:

- Jo flere aktører som blir på markedet, jo større sjanse blir det for at vi vil se en atferdsendring hos kundene, sier han, men understreker at han tror Matnett har et stort konkurransefortrinn i forhold til de andre aktørene:

- Vi konkurrer ikke med egne butikker, sier han.

På spørsmål om hva som er forskjellen på hjemkjøring av matvarer nå i forhold til før i tiden, svarer Melhus:

- Det er riktig at tilbudet om hjemkjøring også eksisterte for 20 år siden. Forskjellen er at effektiviseringen innen dagligvarehandelen nå har ført til at marginene er så presset at de ikke har så mye å gå på. Dermed blir det for dyrt for mange. I tillegg tar vi betalt for hjemkjøring (50 kroner red.anm.), noe som vanligvis ikke ble gjort tidligere, mener han og fremhever generelt effektiviteten i logistikken som en stor fordel.

Til toppen