Post-rom@ntikk

I filmen "Du har m@il" er det e-post som visstnok gjør at helten og heltinnen får hverandre. Du er herved advart; dette er en amerikansk, romantisk komedie hvor man har puttet inn noe så "moderne" som e-post. Kanskje mest for å være trendy?

Filmen You've got mail har gått som en farsott på andre siden av Atlanteren, og nå er filmen snart premiereklar for det norske publikum. Her hjemme vil filmen hete Du har m@il, som på godt norsk innebærer at du har fått brev i den elektroniske postkassa.

Bak den amerikanske, romantiske komedien står ikke overraskende Nora Ephron, som også har laget kassasuksessen Søvnløs i Seattle med de samme skuespillerne. Og plottet i de to filmene minner om hverandre. Bortsett fra at nå er Internett og e-post gjort til det elementet som bringer de to sammen i stedet for radio.

Idealisten Kathleen Kelly spilles
av Meg Ryan, som her ivrig
venter på svar fra sin
hemmelige nettvenn.
(Foto: Brian Hamill)

Filmen prøver å sette papir og Internett opp mot hverandre. I filmen er bokverdenen den virkelige verden og Internett "den andre verden". Og begge skuespillerne dras mellom oppfatningen av hverandre som i bokverdenen er dårlig, og i internettverdenen er bra.

Denne "konflikten" blir noe kunstig. Mer påtrengende er konflikten mellom den idealistiske (Meg Ryan) og den kommersielle (Tom Hanks). Ryan skal forestille eieren av en liten bokhandel hvis eksistens blir truet når den store kommersielle bokkjeden til Hanks kommer i nabolaget. På nettet vet de ikke hvem de er, og liker hverandre. I det virkelige liv kan de ikke utstå hverandre.

Handlingen går ut på at den lille bokhandelen må gi opp mot bokgiganten, og etter mange e-post og én chat får de to hverandre på slutten av filmen.

Og Meg og Tom er søte sammen. Men helt troverdige er de ikke. E-posten de sender til hverandre består i hovedsak av diskusjoner om New York. Så hvorfor skal de da løpe hjem fra jobb, snike seg opp om natten for å lese e-post fra hverandre når det ikke er hetere enn det?

Internett og e-post som det bærende element i historien synes å være plassert der fordi det er i tiden, ikke fordi filmskaperne faktisk har forstått mediet. Bare det at hovedpersonene sender e-post, og ikke chatter er et tegn på det. Kun én gang chatter de i filmen, men heller ikke da tar det av.

De trekkes mot datamaskinen,
her er det Tom Hanks som
den kommersielle bok-
forhandleren Joe Fox
som leser e-post.
(Foto Brian Hamill)

Personlig synes jeg også det er en logisk brist når alt som formidles på dataskjermene kommer i minst fontstørrelse 20 – sannsynligvis slik at filmpublikum skal kunne skimte hva de to turtelduene skriver til hverandre om. Jeg har aldri fått e-post i fontstørrelse 20, men det er kanskje bare meg?

You've got mail er kort fortalt en søt, romantisk film som man har prøvd å sette inn i en "moderne" setting. Verken Internett eller e-post eller noe annen teknologi har egentlig noe betydning for filmen, det kunne likså godt vært brevduer de sendte til hverandre.

Kanskje de fant ut at det ville bli for mye søl, slik sett er jo et plott med e-post bedre...

Til toppen