Posten kutter i e-handel

For ett år siden ble Postens e-handelsvarehus, Escape.no, lansert med brask og bram. For en uke siden ble hele salgsavdelingen satt på gata. Posten kutter nå i e-handelssatsingen.

Escape.no ble lansert den 3. november i fjor. Dette var startskuddet for Postens satsing på e-handel, og Posten brukte omkring 10 millioner kroner, av en aksjekapital på 25 millioner kroner, i markedsføring av e-handelsportalen.

E-varehuset var bygget opp slik at nettbutikker kunne leie seg plass i Escape-paraplyen og Posten skulle stå for den tekniske løsningen, logistikk og andre tjenester for nettbutikkene.

Men nå er satsingen tonet drastisk ned. Fredag for en uke siden ble salgsavdelingen i selskapet, tre selgere og en salgssjef, satt på gata. De var ikke lenger ønsket. Dermed er det bare 6-7 mennesker igjen i Escape.no.

- Vi har trimmet organisasjonen, det stemmer det, sier Bernt Reitan Jenssen, direktør for Posten Logistikk, til digitoday.no. Han er styreformann i Escape.no.

- Årsaken er at markedet ikke har vært helt med, og resultatene ikke har vært tilfredstilende. Vi gjør i grunnen det som hele e-handelsmarkedet har gjort, sier Jenssen.


Han benekter at Posten nå er i ferd med å vrake hele Escape.no prosjektet for godt. - Det kan komme endringer både den ene og den andre veien, sier Jenssen til digitoday.no. Med andre ord kan det både bli mer satsing på Escape.no eller mindre i tiden som kommer. Men han understreker at "trimmingen" ikke skal ha noe å si for kundene, eller de som "leier" plass i e-varehuset.

- Dette er ikke kjernebusiness for Posten, sier Jenssen til digitoday.no. Han sier at det kan være aktuelt å få med seg eksterne medeiere til Escape.no, men at det ikke er noe konkret på gang i den anledning.

Posten satset omtrent 25 millioner kroner på Escape, blant annet for å skaffe seg kompetanse innenfor e-handelssegmentet som Posten nå skal satse mye på. Etter det digitoday.no erfarer skal det være noen millioner kroner igjen i Escape-kassen.

Til toppen