Easybring, her representert med kommunikasjonssjef Heidi Nordby Lund (t.v), gründer Erland Bakke og markedssjef Kei Grieg Toyomasu, varsler full mobilisering mot Postens navnekrig.

– Posten prøver å knekke oss

Oppstartsselskap frykter nye runder i bitter navnekrangel.

Det ble bråk da oppstartselskapet Easybring lanserte sin banebrytende bringe-tjeneste i 2011: Posten, som eier budselskapet Bring, mente oppstartsselskapet hadde tatt deres navn og krevde at de endret navn. Det meldte nettavisen E24 1. desember 2011.

Patentstyret gav imidlertid Easybring medhold i fjor høst. Men det holder ikke for Posten, som ikke gir seg. De har anket Patentstyrets avgjørelse videre.

– Vi synes det var surt å ha brukt over to hundre tusen kroner på denne saken, men antok at saken ble stående og at vi nå kunne bruke tid og penger på å utvikle spennende nye tjenester fremfor og måtte dedikere ressurser til advokater, sier administrerende direktør Erland Bakke i Easybring.

Han må nå belage seg på å skrive ut flere fakturaer til advokater i tiden som kommer.

– Ved å trekke denne saken ut forsøker Posten å knekke oss, sier Bakke til digi.no.

I en mail til digi.no skriver Bakke at de hele tiden har forsøkt å få til et samarbeid med Posten, ikke krig. – Det har ikke Posten vært interessert i, skriver Easybring-sjefen, som nå er lei.

– Nå er vi til slutt nødt til å kjempe tilbake med det lille vi har. Vi ønsker å mobilisere så mange som mulig til å vise at ingen blander de to selskapene og vil ha en nasjonal kampanje for å skaffe flere easybringere som vil gjøre andre en tjeneste, enn Posten har ansatte, skriver Bakke. Til opplysning: Posten har 20.000 ansatte. Easybring har per i dag seks tusen brukere.

Elisabeth Gjølme, kommunikasjonsdirektør i Posten forteller til digi.no at de har anket patentstyrets avgjørelse fordi de mener den har en rekke mangler. Blant annet mener Posten at Patentstyret ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til hor kjent Bring er i markedet.

– Easybring er et oppstartsselskap som er bekymret for sin eksistens som følge av de prosessuelle ressursene denne saken har tatt. Har dere hensyntatt det?

– Det har vi ikke lagt vekt på. Dette er rent prinsipielt. Vi må beskytte våre varemerker, sier Gjølme til digi.no.

IKT-Norge, med Torgeir Waterhouse i spissen, trer nå støttende til i Easybrings navnekrig med Posten.

– Det er lite heldig når store selskaper bruker sin makt og størrelse til å presse små selskaper. De små selskapene har som regel begrensede ressurser som er øremerket innovasjon og utvikling. Da er det ikke bra å måtte bruke masse penger på dyre advokater for å kjempe slike kamper, sier Torgeir Waterhouse, direktør i IKT-Norge i en kommentar.

    Les også:

Til toppen