RESULTATERFINANS

Posten rydder opp i dotcom-satsing

Også trauste Posten brente seg på dotcom og har brukt 200 millioner kroner på å etablere nye, digitale tjenester. En snuoperasjon skal redde prosjektet.

21. jan. 2003 - 05:54


Les om Postens satsing i 2000:


E-kurér


For å vise at Posten fulgte med i tiden, lovet man å bruke 100 millioner kroner i året på utvikling og markedsføring av tjenestene.

Men nå viser det seg at også tradisjonsrike Posten har gått på en ekte dotcom-nedtur. Pressesjef Marian Rui Xavier vil ikke ut med nøyaktig antall brukere, men medgir at det har gått langt tregere enn hva man håpet.

- Det smerter å være tidlig ute med nye løsninger. Bruken av digitale signaturer har utviklet seg langt tregere enn hva alle trodde, særlig i privatmarkedet, sier hun til digi.no, og legger til at det nå begynner å løsne - særlig i bedriftsmarkedet.

For i en klassisk post-dotcom-manøver har Posten snudd fokus mot bedriftsmarkedet der betalingsviljen er større. Nå er eFaktura og e-kurér for bedrifter hovedsatsingene.

- Vi var klar over at vi måtte skyte med hagle når vi skulle skape nye tjenester. Det stemmer at vi har brukt rundt 200 millioner kroner, men dette budsjettet er strammet inn nå, forteller Xavier til digi.no.

E-kurér er den mest populære enkelttjenesten. Tjenesten har fått et godt fortfeste innen enkeltbransjer som advokat, bank/finans og deler av offentlig sektor, forteller pressesjefen. Blant annet er tjenesten nå integrert i Outlook.

eFaktura er et system der posten mottar elektroniske regninger og sprer dem enten elektronisk eller med brev hvis ikke kunden har e-postkonto.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.