BEDRIFTSTEKNOLOGI

Posten SDS pynter døtrene

En omfattende plan er nå under utvikling for å få Posten SDS til å framstå litt mer sexy for mulige samarbeidspartnere. Jobben ledes av SDS-sjef Per Andersen som tar sikte på å skille ut flere av selskapets forretningsområder.

Sigvald Sveinbjørnsson
29. sep. 2000 - 06:49
Per AndersenPosten SDS

Posten SDS (tidligere Statens Datasentral) er omtalt som en godt gjemt juvél. Selskapet har hendene godt plantet i flere spennende prosjekter, blant annet i endel initiativ innenfor den nye økonomien (deriblant ePosten - les mer om det her), samt flere prosjekter innenfor drift og utvikling av store datasystemer.

28 prosent av Posten SDS' omsetning kommer fra Posten. Men likevel er selskapet tungt assosiert med den trauste bedriften. Dette vil nå Per Andersen endre på, og han varsler omfattende restruktureringer i selskapet.

Blant annet skal flere selskaper som per i dag er definert som forretningsområder i Posten SDS, gjøres om til langt mer autonome aksjeselskap. Grunnen er at Andersen mener det vil være en fordel for kundene til selskapet å kunne få eierskap. Børsnotering av datterselskaper kan heller ikke utelukkes.

Det kan bli snakk om at hele to trededeler av forretningsområdene skal gjøres om til AS, og få en friere stilling fra Posten SDS, med tanke på profilering, partnerskap og eierskap.

- Det er viktig for Posten SDS å kunne tilby blant annet deleierskap, og "AS-ifisering" er en naturlig del av dette, sier Per Andersen.

Det han blant annet fremholder som viktige områder å tilby deleierskap i, er gjennom driftsprosjekter.

Per Andersen sier at prosjekter hvor viktige funksjoner som lønn- og personalprosesser kan bli outsourcet til Posten SDS. Men for å få dette til vil kundene nødvendigvis ønske et deleierskap i bedriften de setter disse tjenestene bort til.

Tidligere i år foretok DnB Markets og PricewaterhouseCoopers en verdivurdering av Posten og Posten SDS på oppdrag av eieren, Samferdselsdepartementet. Denne konkluderte med at Posten SDS hadde en markedsverdi på omtrent 1,4 milliarder kroner. Mye av verdiene i Posten SDS er så kritiske for Posten at de ikke vil kvitte seg med avdelingen. Per Andersen mener at det ikke er planer om eksempelvis å selge ut Posten SDS eller å gå med denne delen på børs.

Det kan imidlertid være en mulighet for flere av forretningsområdene som innen få måneder skal springe ut som egne aksjeselskap fra Posten-sfæren.

- Alliansebygging og partnerskap blir veldig viktig og det må vi være en aktiv del av. Derfor gjør vi dette, sier Andersen. Etter hva digitoday.no forstår skal Posten SDS allerede ha vært i samtaler av eierskapsmessig karakter med flere industrielle partnere .

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.