Posten: SkandiaBanken tar feil

SkandiaBanken mener Posten tar overpris for tjenester nettbankene foreløpig er helt avhengige av, og også at de mange steder nekter å attestere riktig kopi. - Helt feil, sier pressetalskvinne Line Fredriksen i Posten.

Leder i SkandiaBanken, Øyvind Thomassen, utalte i denne artikkelen at en av nettbankenes største utfordringer er legitimering av kunder - i forbindelse med oppretting av kundeforhold.

Han sier: "Den foreløpig eneste måten å løse dette på er ved å sende en PIN-kode rekommandert til kunden. Posten har sett et forretningspotensial i dette, for siden 27. april i fjor har prisen på rekommanderte sendinger (med mottagingsbevis, slik SkandiaBanken benytter) blitt doblet - fra rundt 50 til over 100 kroner ."

Pressetalskvinne i Posten Norge BA, Line Fredriksen, tilbakeviser dette.

- I fjor kostet det i overkant av 50 kroner for en rekommandert sending. Rekommandert-avgiften var på 27 kroner og mottakerbeviset var på 24 kroner. I tillegg kommer porto. Siden årsskiftet har rekommandert-avgiften gått opp med to kroner, og mottakerbeviset har gått opp én krone. Dette er ikke noen dobling. Hvis SkandiaBanken har fått en så stor økning er det noe som ikke stemmer, sier hun til digitoday.no.

Fredriksen forteller at det er dyrt å sende noe rekommandert fordi man får en garanti for at innholdet skal erstattes av Posten hvis det kommer bort. Man kjøper en slags forsikring.

Videre sa Thomassen i SkandiaBanken: "For kunder som ønsker kort med bilde, kreves bekreftet kopi av legitimasjon. Tidligere var Posten pålagt å gjøre dette, men flere postkontorer, særlig i de store byene, nekter nå å utføre denne type bekreftelser."

- Dette er helt feil, sier Fredriksen.

- Da Posten ble BA-selskap i 1996 bortfalt retten til å attestere riktig kopi - det er det bare statsselskaper som kan gjøre. Vi nekter ikke, men vi har rett og slett ikke lov til det lenger, sier hun.

- Skandiabanken går ut mot oss på feil grunnlag, og det vil jeg ha meg frabedt.

Til toppen