Posten-tall viser økt netthandel

Posten har aldri før levert så mange pakker ut via netthandel, og spår kanonvekst framover.

Antall innleverte pakker til Posten i forbindelse med julen økte med 200.000 sammenlignet med året før. Dette tilsvarer en vekst på om lag ni prosent. Nye måter å handle på forklarer mye av veksten.

Informasjonssjef Robert Morberg forteller til digi.no at den jevne mann åpenbart både har blitt fortrolig med netthandel og fått et bredere utvalg å velge mellom.

Tidligere dominerte mindre artikler som bøker og DVD-plater netthandelen. Nå merker Posten økt interesse for større artikler som møbler, data og elektronikk. Dette bekreftes også av dataleverandøren Komplett.no. I løpet av julehandelen satte nettbutikken ny leveringsrekord med 7000 leverte pakker i løpet av 24 timer.

Bokkilden rapporterer om en økning i julesalget på 20 prosent sammenlignet med året før.

Posten har posisjonert seg for økt volum knyttet til nett- og fjernhandel. I en undersøkelse foretatt av MMI i desember, svarer over 80 prosent av de spurte netthandlerene at de er fornøyd med sin siste handel.

I løpet av to år tror Posten at over halvparten av våre kunder kommer til å tilby varer over Internett, sier Morberg.

Han forteller at Posten også jobber for gjøre det enda mer attraktivt å handle over nett ved å heve 200-kroner grensen.

Avgiften har i praksis stått stille siden 1979. Når man handler over 200 kroner må man nemlig betale en tollavgift og deretter moms.

Posten ønsker å heve beløpet til 1000 kroner og får støtte av Fremskrittspartiet, SV og Arbeiderpartiet. Tilt tross for at finansminister Per Kristian Foss har sagt nei, vurdrerer både Frp og SV nå å fremme forslag på nytt.

Til toppen