Posten taper 1,5 milliard portokroner på e-faktura

Et tap på 1,5 milliarder kroner i tapte portoinntekter er realistisk over tid for Posten på grunn av e-faktura.

Bankenes Betalingssentral AS lanserte tirsdag en felles e-faktura løsning som toneangivende aktører går sammen om.
Dermed unngår man muligens konkurrerende standarder i det norske markedet.

For Posten er imidlertid innføringen av elektroniske fakturaer en katastrofe. Bedriften vil langsomt måtte se den gedigne melkekua som ombæring av fakturaer representerer svinne hen. Til Computerworld Norge sier informasjonssjef Line Fredriksen at de vil tape store penger på dette.

- Vi kommer til å tape store inntekter på dette. Det er nok bare et tidsspørsmål før e-faktura tar over. Vi har ikke noe ordentlig grep på hva vi skal gjøre med dette, sier Fredriksen til avisa.

Avisen selv har beregnet at tapet vil kunne bli 1,5 milliard over de et til halvannet år BBS regner med det vil ta før overgangen til elektronisk faktura er gjennomført.

Til toppen