JUSS OG SAMFUNN

Posten vokser på nordmenns netthandel

Bedriftspakker har vært størst i volum hos Posten, men privatpersoners nettkjøp kan snart gå forbi i volum.

21. sep. 2006 - 08:25

Posten distributører rundt 26 millioner pakker i året.

- Det er ingen hemmelighet at bedriftspakker har gitt best inntjening hos oss, men vi ser nå at netthandel er i ferd med å bli ett rosenrødt kapittel, sier direktør for produktutvikling i Posten Logistikk, Øyvind Høgset til digi.no.

Høgset var blant foredragsholderne på it-tinget i Tønsberg, og han pekte på en vekst i netthandelen på mellom åtte til ni prosent hvert år.

- Vi har ti på topp kunder som normalt har vært tunge bedriftskunder. Men nå er blant annet nettauksjonsstedet Netthandelen blant disse, forteller han.

I 90 prosent av tilfellene kjøper nordmenn tollfrie varer fra norske nettbutikker.

Nettkjøp over landegrensene krever derimot en tollsats på varer som koster over 200 kroner. Derfor er det fortsatt mest bøker, CD-er og DVD-er som blir kjøpt fra utlandet, forteller Høgset.

- Vi jobber jo i et typisk volummarked, og ser at vi framover kan styrke vårt forretningsområde med den netthandelen som nå bryter fram, sier Høgset.

Det er fortsatt usikkert hvor mange nettbutikker som er i Norge, men det finnes 800 nominerte nettbutikker.

Det antas at det kan være rundt 1300 i Norge ifølge tall digi.no tidligere har innhentet fra Teller (tidligere Visa), og at 30 prosent av bedriftene i dag tilbyr varer over nett.

En nylig undersøkelse fra Posten viser at elektronikkutstyr topper mennenes innkjøp på nett med 57 prosent, mens 59 prosent av kvinnene kjøper flybillett på nett. Deretter kommer bøker, klær, sko, kino, hotellopphold, CDer, elektronikk, helseprodukter, kosmetikk og tog som prioriteringer fra kvinner. Hos menn etterfølges elektronikk med flybilletter, CD, kino, bøker, hotell, klær, helseprodukter to og film/DVD.

Men Posten mener at kunden vil sette premissene og bli sjefen i netthandelen, og derfor må legges til rette for trygge forsendelser.

Posten kjører i disse dager en såkalt ekspress-kampanje som er et landsdekkende tilbud der de garanterer pakker eller brev fremme hos mottaker påfølgende morgen innen klokken 0900.

Ved hjelp av sendingsnummeret lover også Posten trygge forsendelser ettersom det kan spores, og erstatter pakkens verdi med inntil 50 000 kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.