POT-betjentens spennende dagdrøm

Datathrillere blir det stadig flere av. Kameleon, den første boka i Tidens serie om POT-betjent Randolf Hammer, kan karakteriseres som lovende, men ennå ikke helt litteratur.

Boka har vært på markedet siden oktober, så digi.no er upassende seint ute. Serien har fått egen logo med påskrift Hammer. Forfatterne er den kjente datasikkerhetseksperten Ingvald Thuen som selv har arbeidet i Politiets overvåkningstjeneste (POT), i samarbeid med NRKs Alf R. Jacobsen.

Forfatterparet har skissert til sammen ti bøker i Hammer-serien. De to neste utgivelsene er planlagt til henholdsvis påske og neste høst. Påskemanuskriptet er allerede levert forlaget.

Thuen sier forfatterparet vil vurdere erfaringene med de første bøkene før det tar en endelig beslutning om å realisere de sju neste. Men foreløpig er altså utgivelsestakten én bok i halvåret, dobbelt så høy som den klassiske serien til Maj Sjöwall og Per Wahlöö om mordetterforskeren Martin Beck.

Beck-serien - altså bøkene, ikke det merkelige teatret som sendes på norsk TV i høst - er åpenbart et forbilde for Hammer-seriens forfatterpar, ikke bare i det ytre, men også fordi den første boken signaliserer et klart ønske om å bidra til den løpende samfunnsdebatten. Det er lange bolker der samtidsfenomener beskrives i feiende og karakteriserende vendinger i fortid, gjerne med motsatt politisk fortegn i forhold til den løpende venstreorienterte og Sovjet-vennlige kommentaren som preger Beck-bøkene.

Fortidsbeskrivelsen av samtiden gjør ofte teksten pompøs og fremmedartet. Den mest minneverdige av disse kommentarene er et innbitt forsvar for politisk overvåkning generelt, med et angrep mot det forfatterne tydeligvis oppfatter som det politiske etablissementets knefall for Lund-kommisjonen. Jeg hadde ikke ventet dette fra Jacobsen.

I likhet med Beck-serien er det forfatterne som kommenterer. Hovedpersonen selv er mer reflekterende enn reflektert. Han har store problemer med kvinnen i sitt liv, som forfatterne utstyrer med en merkelig og uforklart oppførsel, samtidig som de heller ikke greier å overføre kvinnepsykologisk innsikt til sin hovedperson. Et lavpunkt her er en intim scene som avbrytes når det tikker inn en håndskrevet faks fra gamlekjæresten, hvorpå hovedpersonen straks kaster seg på flyet til provinsen for å trøste henne som han ikke har hatt kontakt med på mange år.

Det avgjørende bruddet med forbildet Beck finner sted i selve handlingen, der forbildet Bond - James Bond - tar over. Her skjønner vi at i den grad Thuen har hatt ledige stunder i sin tidligere POT-tilværelse, må de ha gått til spennende dagdrømmer om virkelig store saker med internasjonale forgreininger. Det er her boka kommer til sin rett. Det er et stykke igjen før forfatterparet behersker Ian Flemings mesterlige undertone av parodi, og mot slutten er handlingen vel usannsynlig. Hovedsaken er de mange fengslende sekvensene med herlig og rå spenning.

Det er mye teknologi i fortellingen, men forventningene innfris ikke helt, blant annet fordi fiendens, altså terroristenes, ferdigheter spriker for mye. I bokas første halvdel er de nærmest uovervinnelige. I annen halvdel utvikler de en overraskende grad av sløvhet, og selve oppklaringen skyldes at Hammer greier å knekke et passord som strider mot mange av de reglene Thuen i sitt daglige virke som leder for Security Group International nok pålegger sine kunder. Man kan ane at forfatterne ble seg bevisst denne svakheten underveis, siden teksten er klattet med en forklaring som bare er tilnærmet troverdig.

Boka skjemmes også av slapt arbeid fra forlagets side. Det kryr av umotiverte fremmedord - Hammer og hans folk ser aldri bort fra noe, de ignorerer det, konsekvent. Små detaljer setter tilliten til forfatterparets tekniske kunnskaper på prøve. Et sted beskrives for eksempel en vanlig parabolantenne montert på en husvegg som vender mot nord. Det finnes til og med blemmer som kombinerer språk og teknologi, som der filendelsen doc beskrives som en prefiks.

Jeg vil karakterisere boka som lovende. I det ligger et håp om at forfattere og forlag går grundigere og mer kritisk til verks i finpussingen av manuskriptet vi skal kose oss med i påsken.
Alf R. Jacobsen og Ingvald Thuen:
Kameleon

Tiden Norsk Forlag

349 sider, 248 kroner.

Til toppen