SATSER PÅ SMB: Fra v. Broadnet-sjef Martin Lippert og daglig leder Kristen Linaae i Powertech. (Bilde: Pressefoto)

Powertech (1993-2016)

Powertech solgt til Broadnet

– Livsverket er solgt. Internett slo visst an likevel, sier Øystein Homelien.

Fiberselskapet Broadnet har kjøpt opp Powertech. Selskapet blir slukt, men merkevaren får leve videre.

Powertech ble startet av fire kamerater på gutterommet i 1993. Lars Nøring, Harald Paulsen, Jens Dramstad og Øystein Homelien sluttet den gangen på skolen da de var tenåringer for å satse på internett.

Den Oslo-baserte nettleverandøren har siden holdt det gående, og vokst seg store i SMB-markedet. Regnskapet de siste årene viser solide overskudd på mange titalls millioner.

Alle de nærmere 50 ansatte og ledelsen blir med videre. Kjøpesummen er hemmelig, forteller partene til digi.no.

– Hele rasjonalet til Broadnet er at de ønsker å bruke Powertech som en spydspiss videre i SMB-markedet i Oslo-regionen, sier daglig leder i Powertech Kristen Linaae.

– Vi kjøper Norges flinkeste datakommunikasjonsleverandør. Det er et sterkt brand, sier adm.dir Martin Lippert i Broadnet.

Han bekrefter at Powertech nå fortsetter ganske uforandret med samme ledelse som tidligere. Videre er planen å se på områder hvor de kan integrere selskapene.

– Det betyr at Powertech skal levere tjenester på Broadnet sin plattform og moderne nettverk, som vi har investert flere hundre millioner kroner i de siste årene, sier Lippert.

– Vi har en jobb foran oss med å samordne oss, utveksle kompetanse, tjenester, infrastruktur, for å sørge at kundene våre får en enda bedre kundeopplevelse enn de har i dag. Oppkjøpet vil styrke våre muligheter for å tilby høykvalitets bredbånd og kommunikasjonsløsninger, sier Linaae.

Solgte livsverket

Medgründer og nest største aksjonær, Øystein Homelien, ønsket ikke å gi noen kommentar til digi.no. Derimot viser han til en kunngjøring han nettopp har delt på sin Facebook-side.

– Så er det gjort. «Livsverket» (enn så lenge) er solgt. Etter over 20 spennende år er jeg ikke lenger eier i Powertech. Hadde på en måte håpet at det skulle ende annerledes, så det er både trist og gode følelser. Men, jeg er glad og fornøyd. Det viser seg at internett slo an likevel, puh! Internett, og mulighetene det demonstrerer, har og vil fortsette å forandre samfunnet på måter de fleste enda ikke kan se, skriver Homelien.

Homelien er et navn mange tidlige internettbrukere i Norge for alltid vil forbinde med IRC (internet relay chat), ettersom selskapet hadde en server med navnet hans i domenenavnet.

Hvor mye penger aksjonærene har sikret seg etter salget, er som nevnt ikke kjent. Øystein Homelien varsler at han nå vil utvide sine aktiviteter rundt forskning- og utvikling, robotisering og investering i mindre oppstartsselskaper med teknologirelevans.

Positiv til salget

– Jeg synes dette er positivt. Vi kommer til å operere videre. Broadnet verdsetter arbeidet som vi har gjort, og ønsker å videreføre og videreutvikle. Jeg ser på oppkjøpet som en stor anerkjennelse av jobben vi har gjort i Powertech, sier daglig leder Kristen Linaae.

Han peker på god timing og konsolideringer i markedet som årsak til at eierne velger å selge nå.

– Timingen er bra. Det foregår en konsolidering i markedet. Det er alltid en vurdering i hvilken grad man skal ha et aktivt eller passivt forhold til det som skjer. Dette er som sagt en mulighet for at Powertech kan utvikle seg videre og bli enda bedre i samarbeid med Broadnet.

– For mange nuller

Ingen har partene har ønsket å røpe hva Broadnet betaler for selskapet, som i 2015 hadde driftsinntekter på 121 millioner kroner og et EBITDA-resultat på 28 millioner kroner.

Heller ikke når digi.no prøver å lokke et cirkabeløp ut.

– Spør du meg er det for mange nuller bak summen, er alt administrerende direktør Martin Lippert vil si om det.

Oppkjøpet er betinget godkjennelse fra konkurransemyndighetene.

Kjent fra Tande-P på NRK

Powertech ble for alvor kjent da de fire tenåringene som startet selskapet, stilte opp på TV-programmet til Tande P i 1994. Den gangen hadde store deler av det norske folk aldri hørt om internett.

Klippet som fortsatt finnes på Youtube er ubetalelig.

Til toppen