PR-bransjen sa nei - Akersgata ga full dekning

PR-byråene nektet å kjøre en kampanje som skulle skremme folk til å velge den tyske mobiltelefonen Hagenuk GlobalHandy. Likevel fikk kampanjen forsiden hos Dagbladet og helsideoppslag i VG.

Flere PR-byråer bekrefter overfor digi.no å ha blitt kontaktet av mobilprodusenten Hagenuks norske representant Hacom AS. Hacom ville ha byråenes hjelp med en kampanje som ble kalt "Operasjon Shitstorm".

I kampanjen skulle selskapet fortelle norske avislesere hvor farlig bruk av mobiltelefon var, for så å holde fram Hacoms telefon som det sikreste alternativet.

Administrerende direktør Nils Høgseth i Hacom AS bekrefter å ha vært hos to PR-byråer med mobiltelefonen, selv om han sier han ikke kjenner til noen "Operasjon Shitstorm".

PR-byråene stilte flere spørsmål ved kampanjen. Én av aktørene Hacom var i kontakt med, sier til digi.no: Skulle et PR-byrå kjøre saken, ville det vært nødt til å sjekke den ut først. Hacom presenterte ifølge byrået hele saken som ferdig spikret. Det var bare å finne en avis som ville trykke den.

- De hadde misforstått vår rolle. For å ha noen som helst troverdighet i det hele tatt, må vi sjekke ut de sakene vi skal kjempe for. Ellers ville det gått ut over vår troverdighet og den totale troverdigheten til bransjen, sier PR-representanten til digi.no.

Men PR-bransjen sa nei til å ta kampanjen også av andre grunner:

Nær sagt alle byråene har kunder innenfor telebransjen. Å kjøre en kampanje som fremstiller mobiltelefonbruk som farlig ville derfor bli dårlig mottatt hos disse.

Minst like viktig var det at hele kampanjen har vært basert på mørkelegging av vesentlig informasjon.

Professor Niels Kuster fra Sveits, som hadde laget forskningsrapporten kampanjen var basert på, er nemlig ikke så sikker på at bruk av mobiltelefon er farlig. Til digi.no sier han:

- Det finnes ikke vitenskapelig belegg for å hevde at bruk av mobiltelefon er helseskadelig.

Den svenske avisa Aftonbladet hadde imidlertid ikke problemer med å kjøre saken. Det hadde heller ikke norske Dagbladet, som 12. august i år slo opp saken med tittelen "HVOR FARLIG er din mobiltelefon?" med undertittel "Rapport holdes hemmelig". Saken var hovedsak på avisens forside.

Dagbladet kunne neste dag følge opp med hele den "hemmelige" rapporten, som importøren Hacom tidligere hadde forsøkt å få på trykk gjennom norske PR-byråer.

- Vi var jo veldig glade da dette startet i Sverige gjennom Aftonbladet og da Dagbladet tok opp hansken. Dagbladet hadde bare sakset det fra Aftonbladet såvidt jeg forstod, sier administrerende direktør Høgseth i mobilimportøren til digi.no.

digi.no omtalte Hagenuk-tallene allerede i juli i år, etter å ha funnet dem på Hagenuks tyske nettsider. Mobilprodusenten har nemlig sittet på forskningstall fra det tyske instituttet for mobil- og satellittforskning, MIST, siden i fjor. Digi.nos artikkel tok for seg strålingstallene kun for produktet GlobalHandy. Disse tallene ble senere fjernet fra nettstedet av Hagenuk - og siden tildelt et slags hemmeligstempel.

Med hemmeligstemplingen kom avisomtalene. Etter et intervju med den sveitsiske professor Kuster kunne både Aftonbladet, Verdens Gang såvel som Dagbladet fortelle at andre mobilprodusenter ønsket å hemmeligholde rapporten. Til digi.no sier imidlertid Kuster at det var han og forskerne som ville holde igjen resultatene til forskningen var kvalitetssikret.

Til tross for stengte dører hos PR-byråene, fikk altså mobilimportøren Hacom full uttelling i norsk presse. Etter at forskningsresultatene var offentliggjort i Aftonbladet, Dagbladet og sveitsisk fjernsyn, kunne Verdens Gang og Aftonbladet nesten to måneder senere "som de første avisene i verden presentere en helt unik risikostudie".

- Vi er veldig glad for denne dekningen. Vi har jo sluppet å betale noen ting i det hele tatt. Det synes vi jo er hyggelig da, sier Høgseth i Hacom fornøyd.

Ansvarlig redaktør Bernt Olufsen i Verdens Gang sier til digi.no at han vil gå gjennom saken før han kommenterer den. Dagbladets nyhetsredaktør Esten Sæther var mandag ettermiddag ikke tilgjengelig for kommentar. digi.no vil følge opp med kommentarer fra avisene så snart disse foreligger.

Til toppen