PR-direktør med aksjer i medieboble

I forkant av den velregisserte generalforsamlingen i Global Money Games kjøpte ansatte i PR-byrået Gambit betydelige aksjeposter i selskapet. Byrået avviser likevel at noen ansatte skulle ha personlige interesser i mediahaussingen rundt GMG.

I mediespillet rundt generalforsamlingen 19. september opplevde Global Money Games et kursløft fra 250 til 633 millioner kroner for selskapet. I samme periode kjøpte tre ansatte i PR-byrået Gambit seg inn i selskapet med til sammen 1.900 aksjer. Etter at aksjene ble splittet 1 til 10 utgjør dette nå 19.000 aksjer i selskapet.

Administrerende direktør Odd Magnar Brubæk i Gambit avviser likevel at PR-selskapet skal ha en egeninteresse av å hausse opp kursen på Global Money Games.

- Vi har i utgangspunktet usedvanlig strenge etiske regler. Vi tok opp dette internt og kom til at det ikke stred mot disse reglene. Men hvorvidt våre ansatte har aksjer i selskapet må du nesten spørre hver enkelt aksjonær om, sier han til digi.no.

- Du har selv en post på 5.000 aksjer?

- Jeg har kjøpt noen aksjer for lenge siden. Jeg husker ikke akkurat datoen, men det er lenge siden, sier Brubæk og kan ikke huske om han kjøpte aksjer i forkant av generalforsamlingen i september. Men det gjorde han, for på en aksjonærutskrift en uke før generalforsamlingen eier Brubæk ingen aksjer i selskapet, og på generalforsamlingen møtte han som aksjeeier i selskapet.

- På generalforsamlingen hadde jeg i alle fall aksjer, bekrefter Brubæk, som heller ikke kan huske omtrentlig hvilken kurs han betalte for aksjene.

Det husker imidlertid Gambit-konsulent Lars Erik Grønntun, som kan fortelle digi.no at hans 950 aksjer i Global Money Games ble kjøpt inn på kursene 290, 340 og 500 kroner. Denne posten har hatt en verdistigning på mellom 70.000 og 80.000 kroner i løpet av den tiden han har sittet på den, anslår Grønntun.

Grønntun arbeider også som PR-konsulent for Global Stock Games, spillet Global Money Games lanserer senere denne måneden. For dette spillet har Gambit inngått en avtale om at PR-byrået skal få prosenter av omsetningen spillet får i visse nordiske markeder. Grønntun er ikke enig i at denne avtalen kan skape tvil om den informasjonsoppgaven selskapet utfører, eller at hans egne aksjeinteresser i selskapet kan være uheldig i denne sammenhengen.

- Det har vært en privat investering. Den er rent privat og kommer ikke i konflikt med det arbeidet vi skal gjøre for selskapet. Vår oppgave er uansett å få ut den informasjonen som er mest mulig fordelaktig for selskapet.

- Enkelte i PR-bransjen hevder at det også er deres oppgave å gi ut informasjon som er sannferdig?

- Det er delvis vår oppgave, først og fremst er det selskapets oppgave, sier Grønntun.

Til tross for at flere ansatte i PR-byrået har kjøpt seg inn i et selskap som av flere analytikere mener er opphauset i media, kan hverken Grønntun eller Brubæk kan se at deres ulike roller i forhold til Global Money Games kan være kritikkverdige.

- Om vi hadde fått informasjon andre aksjonærer ikke hadde fått, eller om vi hadde fått informasjon før de andre aksjonærene, ville det ha vært et problem. Men det har vi ikke fått, og dette er ikke noe børsnotert selskap en gang, så det er ikke noe problem, sier Brubæk.

Til toppen