RESULTATERFINANS

PR-kåte bedriftsledere må holde tunga rett i munnen

Artikkelen "Dårlige nettsider gir dårlig PR" har engasjert leserne. - Hvordan kan det ha seg at selv store aktører med millioner på markedsbudsjettet og solide underleverandører ikke klarer å utnytte websidene sine maksimalt, spør Torgrim Odland, markedssjef i never.no.

Torgrim Odland
28. mars 2001 - 14:28


Jakob Nielsen
Harald Nyquist


Selv en stor aktør som Stabburet kan ikke skilte med mer enn en årsrapport for 1999 på sine pressesider, samt kontaktdata til informasjonssjefen.

Så hvordan kan det ha seg at selv store aktører med millioner på markedsbudsjettet og solide underleverandører ikke klarer å utnytte websidene sine maksimalt? Erfaringen viser at praktisk webutvikling er uhyre kompleks. Nettsidene skal som regel tilfredsstille de fleste virksomhetsområdene innen en bedrift, være salgskanal, informasjonskanal og fungere som plattform for internkommunikasjon.I tillegg skal nettsidene underbygge selskapets merkevare.

Lettere sagt enn gjort, med andre ord.

Dermed får man et konglomerat av målsettinger hvor noen eller alle brukergrupper drukner. Mens vi er inne på kjøtt: Ta en titt på nettsidene til Gilde. Her har man faktisk satt forbrukerinformasjon - og bare det - i sentrum, og jeg kan lese hyggelige ting om strimlet edelgris.

Men hvis jeg er interessert i noe annet vedrørende Gilde så burde jeg gå et annet sted. Gilde er altså tro mot sin ene målsetting på Internett: Mer kjøtt til folket. Resultatet er drepende kjedelige og unyttige nettsider, selvsagt.

Hva er det som skjer etter man har hatt sitt første møte og diskutert de nye, flotte websidene bedriften skal satse på? Visjonene er klare, målsettingen åpenbar og oppgavene er fordelt. Man går hver til sitt og setter i gang - alt er fryd og gammen.

Så kommer problemene.

Designerne melder at man kun kan ha en viss mengde stoff på visse sider. Produktavdelingen vil helst at bestselgeren skal ligge på forsiden. Markedsavdelingen vil fronte den nye reklamekampanjen og informasjonssjefen vil ha den siste pressemeldingen samt en uttalelse fra administrerende direktør i høyre kolonne. Krigen er i gang og resultatet blir heseblesende og ute av fokus. Brukerne fortviler.

Svaret er selvsagt prosjektstyring og atter prosjektstyring. Det har de tydeligvis skjønt i Hydro, som har websider tilpasset både journalister, ingeniører og jobbsøkere. På Quartfestivalens hjemmesider er festivalsjef Toffen Gunnufsen aktivt med i debattforumet, mens Manpower satser på nyheter som selve navet i sin websatsning. Det er altså ikke bare sorgen der ute.

Med steinhard prosjekstyring og engasjert ledelse er det mulig å gjennomføre et vellykket webprosjekt. Enkel navigasjon og motarbeidelse av sceneskrekk
er sentrale elementer, men først og fremst handler det om å holde tunga rett i munnen.

Også BEKK har engasjert seg i debatten: Hvordan lykkes med et nettsted
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.