JUSS OG SAMFUNN

Presenterer presidenten i nye klær på web

To norske nettselskap annonserer at de viser president Bill Clintons hotellrom på Internett. Men det eneste du får "se" av presidenten er en reklame for Plaza Hotell Oslo i brosjyreform gjennom lysbilder av hotellet på Internett.

Herman Berg
31. okt. 1999 - 17:02

"Ny Internettportal for reiselivet i Oslo åpner med spesialutgave for midtøsten-møtene" Slik presenterer Norway Experience AS sin nye portal Virtual Oslo i en pressemelding.

Selskapet har lagt opp en egen kartside med de tre sentrale steder hvor den amerikanske president Clinton og hans følge kommer til å oppholde seg under Norges-oppholdet mandag og tirsdag. Det er Radisson SAS Plaza Hotel, Oslo Rådhus og Slottet.

Uten store forventninger om at det eventuelt er et webkamera som overvåker Plaza Hotell i Oslo, surfer digi.no spent innom for å sjekke ut hva nettbrukerne får servert av Norway Experience. Selskapet har samarbeidet med Tellus Media As om nettstedet.

Les:


President Bill Clinton besøker Norge

Stor er skuffelsen da det dukker opp tre vanlige bilder av hotellet på den første websiden vi klikker oss inn på. Ved siden av bildene står adresser og kontaktmuligheter, den obligatoriske turistbrosjyrebeskrivelsen og pekere videre til andre rom inne i hotellet.

Klikker du deg videre er det de samme generelle reklamepresentasjonene av Plaza.

Sjekker du ut presentasjonen av Oslo Rådhus og det kongelige Slott i enden av Karl Johan er det et lite pluss at det går an å få tilleggfunksjon inne i bygningene i 360 graders panoramavinkel. Men gleden over at dette er mulig, blir kortvarig for en som sitter med nettleseren Netscape Navigator.

Man må installere et ekstraprogram (plug-in) for å få muligheten til å utnytte de 360 gradene (mens Internet Explorer oppdateres automatisk).

- Er ikke dette som å presentere keiserens nye klær på nettet, eller kanskje mer korrekt presidentens nye klær. Han er jo ikke der?

- Jeg er ikke enig i den måten å beskrive dette på, sier daglig leder Tom Grusd i Norway Experience.

- Kartsiden til Midtøsten-møtene er linken til de tre arenaene hvor dette toppmøtet foregår. Dessuten få du link til panoramabildene. Dette skal være en tillegginformasjon til nettbrukerne. Dette at man er skuffet over innholdet, får være den vurderingen dere gjør, sier Grusd som mener det er relevant å vise Plaza fordi Clinton har leid hele hotellet.

- Dette er ikke noe som Plaza selv gjør hos oss. Det finnes ingen kopling her, sier han.

Han mener at det som er viktigst ved nettstedet Virtual Oslo er at det finnes fyldig og etterrettelig informasjon der.

- Dette har et kjempepotensial til å bli et sterkt markedsføringsprogram for Oslo, mener han.

Og resten av nettstedet er da heller ikke verst - hvis man som turist er ute etter en byguide med opplysninger om byen og hva som foregår. En søkbar database med begivenhetskalender, restaurantoversikt, serverdigheter og adresser gjør presentasjonen til en brukbare guide for dem som vil besøke hovedstaden i Norge.

Det er da også utlendinger som først og fremst benytter seg av Virtual Oslo

I vår ble den første versjonen av nettstedet lansert og siden den gang har det vært en prøveperiode hvor 75 prosent av trafikken kommer fra utlandet, med et trafikkbudsjett på totalt 10 millioner sideoppslag i år 2000.

Selskapet har gjort en bevisst satsing på markedsføring mot portaler og internasjonale søkemotorer og har fått til et opplegg med flere hoteller hvor overnatting kan bestilles direkte over web.

Men, til tross for at en ny og forbedret versjon av nettstedet lanseres i disse dager, er det stadig saker som er tungvinte, som for eksempel plug-ins for å se panoramabilder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

- Vi har sett på de løsningene som har eksistert og valgt den minst vanskelige teknologien. Samtidig ser vi nå på javabaserte løsninger som er mulig alternativ i fremtiden, sier Grusd til digi.no.

Norway Experience har konkurranse fra Oslo Promotion på markedsføringen av hovedstaden. Men også selskapet Clickwalk, som presenterte en virtuell rundtur for digi.no i mars i år, ønsker å være med.

Clickwalks system lar deg zoome og snu deg rundt mens du går nedover gatene.

Ta en titt på:


Clickwalks Oslo-guide

Clickwalks hensikt er å smelte gatebildene sammen med en Internett-katalog for butikker, bedrifter og tjenester i Oslo.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.