Pressemeldingen fra Hardware.no

Her kan du lese hele pressemeldingen Hardware.no sendte ut i forbindelse med DoubleClicks oppsigelse av kundeforholdet til 84 ulike innholdspartnere:

"

Pressemelding fra Hardware.no

Doubleclick Norway - Norges ledende aktør innenfor annonseformidling på internett - sier i dag opp avtalen med nesten halvparten av samarbeidspartnerne på leverandørsiden. Begrunnelsen er at "Markedet er dårligere".

Martin Lexow Wirak, leder i Hardware.no, sendte torsdag en epost til Jan Grønbech, Managing Director i Doubleclick Norway , der det ble ironisert over den ekstremt lave prisen per visning som Hardware.no hadde fått den siste tiden. Som svar fikk han beskjed om at Doubleclick ville si opp avtalen med Hardware.no med øyeblikkelig virkning.

"Jeg hadde ventet meg et svar på hvorfor det gikk så dårlig for tiden, og et løfte om at de ville skjerpe seg. Jeg fikk kaffen i vrangstrupen da jeg fikk en oppsigelse; dette var totalt uventet", sier Wirak.

Grønbech begrunnet dette med at "Markedet ikke verdsetter nettsteder av denne typen så høyt som det fortjener og det er derfor vi ser oss tvunget

til å avslutte samarbeidet".

"Dette kan jeg ikke skjønne", fortsetter Wirak. "Vår erfaring er det motsatte - vi får stadig vekk henvendelser fra potensielle annonsører. Selv om vi ikke driver aktivt med annonsesalg selv, har vi rett og slett kapasitetsproblemer; vi har for mange som ønsker å annonsere på de samme sidene", fortsetter Wirak.

I den videre dialogen med Grønbech viste det seg at Hardware.no ikke var de som Doubleclick sa opp avtalen med.

Grønbech skriver: "I dag har vi redusert vårt nettverk fra 153 til 69 siter." (...) "Markedet er dårligere og da er vi nødt til å fokusere på de områdene og sitene som gjør oss profitable. Forutsetningene har tross alt forandret seg en smule...".

Hardware.no finner dette oppsiktsvekkende. Doubleclick skriver på sine egne sider at annonsemarkedet i Norge i år vil overstige 1 milliard kroner, mot 600 millioner i år 2000. En økning på ca. 66 % burde neppe tilsi at "Markedet er dårligere".

"Vi har imidlertid merket en klar tendens til at prisen per visning hos Doubleclick har gått ned. Da vi startet i Doubleclick for vel et år siden fikk vi ca. 3 øre per visning, mens vi den siste tiden bare har fått 0.5 øre per visning via Doubleclick. Dette er oppsiktsvekkende dårlig. Det var bare en kort periode før jul at salget var tilfredsstillende", sier Wirak.

"Mitt inntrykk er at annonsemarkedet fortsatt går opp, men at de store annonsenettverkene har hatt for lite kapasitet til å selge godt på alle nettstedene de har tatt med i nettverkene. Jeg vil anta at den reelle grunnen til at Doubleclick kvitter seg med halvparten av nettverket sitt, er at de innser at de har hatt kapasitetsproblemer, og ikke at markedet generelt er dårlig. Det dumme er jo at de samtidig begrenser sin egen salgsmulighet betraktelig; Doubleclick har med oppsigelsen av Hardware.no ikke lenger et godt nettsted om data i porteføljen sin", avslutter Wirak.

"

Til toppen