Presser YouTube/Google med monstersøksmål

Viacom krever at YouTube fjerner 100.000 videoer og at de betaler en kjempe-erstatning.

Mange var kritiske til YouTube og deres sjanse til å overleve søksmålene som etterhvert måtte komme. Så kjøpte Google selskapet for ufattelige 1,65 milliarder dollar. Det var mye penger for et selskap som ikke engang hadde rukket å bli to år gammelt, og som ennå ikke har funnet en bærekraftig forretningsmodell.

Nå kan Google bli sittende igjen med en enda større regning, etter at Viacom har saksøkt YouTube for en milliard dollar.

Google og YouTube har gjort det klart at de gjerne deler inntektene fra reklamen på YouTube med innholdsleverandørene, men det er en hard drakamp om hvordan denne inntektsfordelingen skal skje og hvor mye selskapet skal betale for rettighetene.

Viacom og YouTube har forhandlet om betingelser, men forhandlingene ser nå ut til å ha strandet fullstendig med Viacoms massive søksmål. I tillegg til en erstatning på en milliard dollar, krever de at cirka 100.000 videosnutter fjernes fra nettstedet.

YouTube forsvarer seg med at de fjerner videosnuttene så fort de får beskjed fra rettighetshaverne.

Det argumentet holder ikke for Viacom. De klager over at de idag bruker tusenvis av dollar bare på å søke gjennom YouTube for å finne videoer som må fjernes, og at på tross av det, er fortsatt Viacoms "The Colbert Report" månedens mest sette innslag på YouTube.

- Det er vanskelig for oss å tro at Google har reelle ønsker om å beskytte vårt innhold, sier Philippe Dauman, Viacoms toppsjef, til Wall Street Journal.

I søksmålet hevder Viacom at visningen av rettighetsbeskyttet innhold er hjørnesteinen i YouTubes forretningsmodell.

Time Warner skal også være lei av å se sitt innhold distribuert på YouTube.

- Tiden er ute for YouTube. Det er ikke lengre akseptabelt for dem at de har lagt ut rettighetsbeskyttet materiale der, sier Paul Cappuccio, Time Warners sjefsjurist, til Wall Street Journal.

I motsetning til Viacom, så tror Time Warner fortsat på at de skal klare å forhandle seg frem til en god løsning med YouTube.

Dersom Viacom vinner frem med søksmålet sitt, kan det velte hele YouTubes satsning og stikke en stor kjepp i hjulene for alle som forsøker seg på lignende modell. Det spørs imidlertid om Viacom virkelig ønsker å gå hele den veien. En lignende strategi mot musikkdelingstjenesten Napster resulterte bare i at andre aktører fikk muligheten til å nå frem med litt alternative modeller.

Andre medieaktører mener da også at Viacoms søksmål ikke er annet enn en del av forhandlingen med YouTube. Det dreier seg kun om å få så sterke forhandlingskort som mulig, for å kunne dra i land en best mulig avtale.

Google aksjen falt med 11,72 dollar til 443,03 på børsen tirsdag som en følge av søksmålet og frykten for at flere rettighetsspørsmål kan skape problemer for datterselskapet YouTube.

Til toppen