Presses til å skaffe seg lavkost-hjelp

Ergogroup har ventet lenge, men nå må også de skaffe seg hjelp i lavkost-land, medgir selskapet.

Alle de store IT-konsulentselskapene i Norge, fra de multinasjonale som IBM og Accenture til driftsgiganten EDB, har skaffet seg hjelp i lavkost-land. Et selskap står igjen og det er det hvertfall nest største: Posten-eide Ergogroup har 1900 ansatte i Norge og 3100 totalt i Norden.

De internasjonale som IBM og Accenture har kunnet presse de norske selskapene på pris i flere år med sine store og raskt voksende avdelinger i India og andre lavkostland. Og pris er bare en faktor - alle digi.no snakker med om lavkost-land påpeker at i det stramme norske arbeidsmarkedet er tilgangen på flere folk viktigere enn den lavere prisen.

Utfordringen for Ergogroup er at det tar tid å skaffe seg tilgang på staber i lavkostland - erkekonkurrent EDB kjøpte i høst et selskap i Ukraina etter å ha lett i minst tre kvart år.

digi.no spurte selskapet i fjor om hvorfor man ikke har gjort noe og fikk det litt vage svaret at man vurderte saken.

digi.no gjentok i går spørsmålet og fikk nå et helt annet svar: Ja, Ergogroup jobber med saken og må få på plass noe i løpet av året. Det avslører Ergogroups direktør strategi og forretningsutvikling, Jakob van der Hagen.

- Det er ikke timeprisene vi er mest opptatt av, det er å få tak i flere hoder, påpeker van der Hagen.

Men han medgir at det ikke bare er Ergogroups vekstmuligheter som styrer arbeidet. Konkurrentene tilbyr lavkost-hjelp og kundene presser nå på - de forlanger å få tilbud med muligheter for å redusere prisene med hjelp fra lavkostland.

Det viser seg at Ergogroup har kommet et godt stykke i arbeidet:

- Vi har nå kartlagt hva vi ønsker oss av kompetanse og vi har tatt kontakt med aktører som kan hjelpe oss. Men vi ser ikke for oss nå og kjøpe eller etablere store miljøer slik for eksempel EDB har gjorde med 300 personer i Ukraina. EDB har et stort hovedsystem som gjør det enklere å dele ut en jobb til et oppkjøpt selskap, vi har mange og mindre systemer, for eksempel systemene vi leverer til kommuner, påpeker strategidirektøren.

Ergogroup vurderer derfor to andre alternativer: Det ene er å gå til selskaper i lavkostland i Øst-Europa eller India som hjelper aktører som Ergo å etablere små avdelinger. Dette gir en kjappere oppstart. Det andre alternativet er å leie hjelp av en stor aktør, for eksempel Wipro eller Infosys i India, men gir en høyere timepris.

Van der Hagen påpeker også et annen faktor som øker presset for hjelp fra andre land: Med nettbasert systemer som brukes av privatpersoner kan man ikke lengre ta ned systemer om kvelden og bruke lang tid på vedlikehold. Det må skje fort og helst midt på natten.

- Det hadde vært fint å hatt en lite gruppe ansatte på Hawaii eller New Zealand som kunne jobbet når så mange som mulig i Norge sover, påpeker han.

Til toppen