Presset medieavis satser på nettet

Etter en svært vanskelig inntreden på det norske markedet, satser reklame- og mediemagasinet Resumé nå på Internett. Avisen blir abonnementsbasert og skal komme daglig.

Redaktør Jan C. Bjerkfelt har overtatt hele Resumé-konseptet i Norge. Han satser på en enkel distribusjonsmåte og vil slå seg inn på Internett med en abonnementstjeneste. Resumé kom på det norske markedet i august 1995 og har bygget opp en base på rundt 600 abonnenter.

- Vi har en nokså høyprofilert målgruppe. Det er overraskende mange av våre abonnenter som tilhører ledersjiktet i norsk medieverden, sier han.

Hittil har Resumé slitt veldig med å etablere seg på det norske markedet. Bladet har i lang tid hatt stor suksess over kjølen og kan best sammenlignes med markedsføringspublikasjonen Kampanje på våre breddegrader.

I fjor trakk det svenske forlaget Bonnier seg ut av satsingen på grunn av sviktende annonsesalg og overlot den norske versjonen til informasjonsbyrået 360 grader, hvor redaktør Bjerkfelt var medeier. Nå har redaktøren overtatt bladet fullt og helt.

- Det blir spennende å se hvor mange av våre lesere som er positive til å få bladet på Internett. Jeg styrer naturligvis etter interessen og legger opp til et fleksibelt løp hvor abonnentene også blant annet kan velge e-post eller faksutgaver.

Da Resumé startet opp i Norge, var det med en tabloidavis. Den siste tiden har det kommet et nyhetsbrev med 14 dagers mellomrom. Bjerkfelt ansetter nå et par journalister som skal oppdatere avisen daglig på nettet.

- Det er klart dette blir tøft og krever en del ressurser. Noe av det viktigste vi kan bidra med, er en arkivtjeneste med søkemuligheter, sier redaktøren.

Starten på nettsatingen er foreløpig noe uklar, men Bjerkfelt sier han er i en fase hvor han blant annet ser etter mulige samarbeidspartnere.

Til toppen