Priceline.com på rett kjøl

Den amerikanske netthandelstjenesten Priceline.com leverte et lavere tap enn ventet samtidig som omsetningen steg markant.

Amerikanske Priceline.com Inc, har en patentert metode for å skaffe seg kunder. Man kan selv velge prisen på blant annet flybilletter, hotellrom eller andre tjenester. Men det er selvfølgelig opp til Priceline.com å akseptere prisnivået man kommer på.

Analytikerne i Wall Street kan kanskje akseptere selskapets siste kvartalsrapport, som viser at e-handelsskuta er på rett vei. Selskapet har en kraftig vekst i omsetning. Selskapet solgte for 352,1 millioner dollar, 3,2 milliarder norske kroner, i andre kvartal i år. Dette er en tredobling i forhold til samme periode i fjor.

Nettoresultatet ble et tap på 11,7 millioner dollar, 106 millioner norske kroner. Samme periode i fjor hadde selskapet et tilsvarende tap på 14,3 millioner dollar, 130,5 millioner norske kroner.

Hvis man holder utenfor ekstraordinære finanskostander hadde selskapet et tap på 1,6 millioner dollar, 14,6 millioner norske kroner.

Dette tilsvarer 1 cent per aksje. Analytikerene hadde på forhånd ventet at selskapet skulle tape tre cent per aksje, ekskludert de ekstraordinære postene. Det melder Wall Street Journal.

Antall kunder har i løpet av kvartalet vokst med 1,5 millioner, og dermed økt kundebasen til 6,8 millioner. Og flere av disse kundene er gjengangere, langt flere enn på samme periode i fjor.

Til forskjell fra andre e-handelstjenetser har ikke Priceline.com noe lager eller inventar, og sitter derfor bedre porsisjonert til å ta av profitten når denne en gang kommer. Priceline.com har også satset på andre produkter en reisetjenester, som var den opprinnelige ideen. Nå kan amerikanerne kjøpe seg lån, langdistansetelefoni og andre tjenester fra nettstedet.

En europeisk utgave av selskapet er også på tegnebordet, i følge Wall Street Journal skal en slik tjeneste på luften til høsten.

Til toppen