PricewaterhouseCoopers erklærer full Internett-krig

Den amerikanske konsulent-giganten PricewaterhouseCoopers skal skille konsulenter fra revisorer. Dette skal skape et av verdens største Internett-konsulentselskap. Les om planene her:

Det har skjedd mye på konsulentfronten i det siste. The Big Five, med blant andre Andersen Consulting, Cap Gemini, KPMG og PricewaterhouseCoopers i sin midte, har i flere måneder posisjonert seg for å bli ledene aktører innen Internett-rådgivning.

På sensommeren 1999 bestemte konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers seg for å satse intensivt på nettet. Strategien var å skille konsulentene fra revisorene. Selskapet som skilles ut går under prosjektnavnet Global Consulting Inc.

Selve lanseringen vil skje første juni i år, da den endelige oppsplittingen av PricewaterhouseCoopers vil bli gjennomført.

Dette selskapet skal bli en ledene aktør på Internett-rådgivning, nettstrategi og inkubatorvirksomhet, og tar sikte på å gå i tett konkurranse med selskaper som Cell, Scient, MarchFirst med flere.

Global Consultings norske avdeling skal etter planen ha 2000 konsulenter tilknyttet innen ett år, og blir dermed en tung aktør i det norske og nordiske markedet.

Petter Kleppe blir administrerende direktør for norske Global Consulting. Han forteller til digi.no at selskapet har et godt utgangspunkt for å lykkes.

- Vi har industriell kompetanse. Vi har kunnskapen om hvordan man endrer store bedrifter, samtidig som vi har kunnskap om Internett. Vi vil ha ressursene til å gå inn i alle ledd av en bedrift som vil webifiseres, det er det få andre som har, mener Kleppe.

- Når Pirelli skal webifisere hele bedriften så trengs det en helhetlig gjennomføring fra ledelsesnivå og ned til den enkelte ansatte i selskapet. Det må implementeres nye løsninger, nye måter å gjøre business på i hele organisasjonen. Dette kan vi hjelpe dem med. Vi kan gå inn og lage opplegget, tilpasse det i bedriften og kurse hver enkelt ansatt, fortsetter Kleppe.

Global Consulting vil deles inn i tre forretningsområder: Det første skal gå under navnet DetermiNET E-Biz Factory. Her skal Global konkurrere med selskaper som Cell, Framfab, Scient, Razorfish og MarchFirst. Den andre delen skal hete Managment Consulting, hvor den industrielle kompetansen skal sitte. Her vil selskapet konkurrere med andre, store konsulentselskaper som Andersen Consulting med flere. Den tredje delen skal hete E-Venture Invest, som skal være Global Consultings venturefond.

Kleppe avslører at han kommer til å søke sammen i allianser for å få dette til i Norge. Han kan ikke si hvilke selskaper som er utpekt, men lover at det er "et av de store selskapene innen integrasjon", samt flere store aktører innen selskapets forskjellige forretningsområder.

På verdensbasis vil Global Consulting søke partnerskap med en stor aktør med teknologien på plass. Denne partneren vil kjøpe seg inn i selskapet og hjelpe til før hele greia settes på børs. Dette kan skje innen 12 til 18 måneder.

- Dette kan bli en god butikk. Vi vil ha 50.000 konsulenter som i dagens marked er verdt mellom fem og syv millioner kroner hver. Man kan tenke seg selv at det kan bli mye penger, kommenterer Kleppe.

For å gjøre regningen: Etter denne modellen vil selskapet være verdt et sted mellom 250 og 400 milliarder kroner...

Til toppen