Pris-sensitive bokormer

Priser på bøker solgt over nett fortsetter å falle. Mens det hittil har vært vanlig å gi opp til 40 prosent rabatt på enkelte titler, går Amazon i bresjen og kutter med 50 prosent på alle titler på en av de viktigste salgslistene i USA.

The Philadelphia Inquirer skriver at en av de mest avanserte e-handelsbedriftene i verden benytter seg av et av de eldste markedsføringstriksene i boka; Amazon.com kutter nå med kalkulert tap for å trekke flere kunder til nettbutikken. Amazon gambler på at disse vil handle andre bøker til mer ordinære priser.

Etter at Amazon.com annonserte at de kutter 50 prosent av prisene på alle de 68 titlene på den berømte best-selger-listen til New York Times, gikk det bare et par timer før erkefienden Barnes & Noble reagerte. Og ved lunsjtider samme dag hadde den tredje store aktøren, Borders.com, en melding ute om at de kutter det samme.

Barnes & Noble hevder at salget av de 68 titlene står for kun tre prosent av totalomsetningen.

Elissa Matulis Myers er sjef for the Electronic Retailing Association. Analytikeren mener at posisjonering av merkevaren er et hovedelement i rabattstrategien. Myer tror at Amazon kanskje er den aktøren som best vil takle dumpingpriser over tid fordi handelsaktøren nå begynner å få mange bein å stå på (CD, video, gaver, auksjon).

Dessuten synes det som om nettbutikken til Jeff Bezos har et overflødighetshorn å øse fra; 1,4 milliarder dollar fra et obligasjonstilbud i januar er greit å ha i bakhånd.

Myers mener imidlertid at pris ikke vil komme til å spille noen hovedrolle i et lengre perspektiv. Da vil heller tilleggsverdier som tilgjengelighet og ekstratilbud stå høyere på listen.

Andrew Ebersole er obligasjonsanalytiker for KDP Investment og følger Amazon tett. Han er uenig i at pris kommer til å bli en mindre viktig faktor i fremtiden.

Ebersole hevder, ifølge Philadelphia Enqurier, at nysgjerrighet og tilgjengelighet er de to viktigste faktorene i netthandel i dag, men at pris kommer til å bli viktigst i fremtiden. Ikke minst fordi den globale databasen gjør det svært enkelt å sammenlikne pris, noe som blant annet er en av hovedidéene til metatjenesten Zoom i Norge.

E-handel med bøker i USA er forventet å passere 1,1 milliarder dollar i år. Det utgjør rundt fire prosent av den totale omsetningen på det amerikanske bokmarkedet i 1999. Jupiter Communications mener at internettbutikker vil fylle over ti prosent av amerikanernes bokhyller (11,3 prosent) i år 2002.

Til toppen