Det var ikke prisen som gjorde utslaget da DNB valgte å droppe Evry til fordel for den indiske giganten HCL. Det forteller IT-direktør Liv Fiksdahl til digi.no. (Bilde: DNB)

– Pris var ikke avgjørende

Også Evry lokket med indisk IT-kraft til DNB.

Liv Fiksdahl har det øverste IT-ansvaret i DNB og kunne mandag presentere den store nyheten om at Evry har mistet sin største kunde. DNB har nemlig valgt indiske HCL som leverandør av driftstjenester på alt annet enn stormaskiner.

Drifts- og infrastrukturavtalen ble nemlig delt i to deler: Stormaskin (mainframe) og ikke-stormaskin (andre systemer som Unix, Windows osv.) Det er imidlertid ikke første gang DNB har valgt en indisk aktør. Innenfor området applikasjonsutvikling- og drift har Tata Consultancy Services gått seirende av i en konkurranse tidligere i år.

Erfaringene fra dette skal ha vært delaktig i at man valgte også en indisk partner på driftssiden.

– Det var ikke pris som har avgjort avtalen. Vi har gått etter den avtalepartneren som kan levere best mulig til riktig pris. Leverandørene har strukket seg langt, så det var ikke store forskjellene på pris etterhvert, sier Fiksdahl til digi.no.

Hun påker på at Evry også skulle levere mye av driften, i sitt tilbud, fra India hvor selskapet har en betydelig outsourcings-avdeling.

Det neste som gjenstår nå før DNB har gjennomgått sin store IT-endring er tildelingen av kontrakt for stormaskin. Denne kontrakten har Evry i dag, og det kan det bli forandring på allerede fra våren neste år.

– Den som får den permanente avtalen vil ha den i fem til seks år. Oppstart vil være våren 2014 og da vil man begynne på en gradvis flytting, dersom det blir leverandørbytte også på dette området, frem mot 2016, sier Fiksdahl.

Evry fikk utvidet sin rammeavtale med DNB, blant annet innenfor drift av stormaskiner, fra våren 2014 til september 2016 nettopp for å muliggjøre en slik mulig flytting.

I bransjen får Evry meget gode odds for å beholde denne stormaskin-kontrakten, men det er langt fra sikkert.

– Vi har mange likeverdige tilbud på stormaskin-drift, sier Fiksdahl som dermed indikerer at konkurransen er tøff. Både Tata, HCL, CSC og Evry sloss om å få tildelt kontrakten.

    Les også:

Til toppen