Nettsteder som ikke har tilpasset seg mobil har allerede mistet 10 prosent av trafikken fra Google, ifølge Adobes ferske undersøkelse. (Foto: )

«Mobilegeddon»

Prisen for å ignorere mobil

Dommedagsprofetien viste seg å stemme, konkluderer Adobe.

Frykten for de negative effektene av Googles algoritmeendring var velbegrunnet.

Slik konkluderer Adobe i sin ferske rapport Digital Index (pdf).

Mange virksomheter har valgt ikke å tilpasse seg, noe som har gitt dem opptil 10 prosent nedgang i såkalt organisk søketrafikk, ifølge selskapet.

Organisk søketrafikk er besøk som stammer fra ikke-betalte oppføringer. Altså rene treff i søkeresultatene, og ikke annonser.

Det var i slutten av april i år at Google foretok en mye omtalt endring i hvordan nettsteder blir rangert i søkemotoren.

Nå måtte nettsteder sørge for å være mobilvennlige, eller risikere å tape i kampen om trafikk og oppmerksomhet.

Bakgrunn: Mobil-fiendlige websider kan bli begravet

Eller du kan snu på det. Nettsteder tilpasset mobil ville bli belønnet. Microsofts søkemotor Bing har gjort noe av det samme.

«Dommedag»

Endringen som ikke umiddelbart ga noen målbar effekt har av bransjen som jobber med søkemotoroptimalisering vært omtalt som «mobilegeddon». Begrepet er utledet av det bibelske dommedagsuttrykket (h)armageddon.

Adobe bruker uttrykket i sin rapport, der de skriver at frykten for mobilegeddon viste seg å stemme.

- Rett etter at algoritmen ble oppdatert så vi ikke de store endringene. Men i dag er effekten tydelig og viser at ikke-mobilvennlige sider har mistet 10 prosent av trafikken, opplyser nordisk Adobe-sjef Håkan Cedell i en pressemelding torsdag.

Hvordan unngå å bli betraktet av søkemotorene som en mobilfiendtlig side?

Det kanskje mest vesentlige, som digi.no har påpekt i denne artikkelen, er at nettsiden må kunne leses og brukes uten at brukeren må zoome inn eller ut. Tekst, knapper, lenker og andre interaktive elementer må være store nok, og med god nok avstand fra hverandre at det er vanskelig å bomme. Google tilbyr en enkel test som måler nettsteders mobilvennlighet.

Hvilke plattformer teller? Her er fersk norsk statistikk

Google vs. Facebook

Funn i undersøkelsen tyder også på at Facebook har vært flinkere til å tilpasse seg den økte bruken av mobile enheter, enn det Google har vært.

Dette grunngir Adobe med at Facebook later til å ha lykkes med å begrense antall annonser på mobile flater, samtidig som flere klikker på dem.

- Tidligere hadde Facebook fire displayannonser pr. side, men dette ble halvert samtidig med at de satte annonsene rett inn i nyhetsfeeden og dermed tilpasset folks mobilbruk. Selv om det innebar færre annonser har det gitt en større grad av kundeinteraksjon, som har vokst med 11 prosent. Når man ser på hvor mange ganger det klikkes på annonsene er det nå nesten doblet, sier Håkan Cedell.

Ifølge selskapet opplevde Google til sammenligning en 3 prosent reduksjon i interaksjon. Adobe viser også til en annen undersøkelse de har utført, Social Intelligence Report fra andre kvartal 2015, hvor det oppgis at displayannonsene til Facebook oppfattes som mer relevant enn de Google tilbyr. Og forskjellene er nokså store: 51 prosent mot 17 prosent.

Les også: Netthandel på mobilen doblet seg

Til toppen