Prisen øker for Telenors UMTS-planer

Telenors planer om å etablere seg som mobilaktør i flere nye europeiske land kan bli svært dyr. Fantasiprisene som britiske myndigheter til nå har oppnådd på sin mobillisensauksjon gjør at flere europeiske land nå vurderer tilsvarende auksjoner for å tildele UMTS-mobillisenser.

Telenor har ambisjoner om å etablere seg på flere nye europeiske mobilmarkeder i samarbeid med lokale partnere og andre mobiloperatører. Blant de markedene som er til vurdering er tre av de fem største mobilmarkedene; Frankrike, Italia og Tyskland. I Tyskland er Telenor allerede etablert som mobilaktør gjennom 10 prosents eierskap i Viag Interkom, mens Telenor tidligere har forsøkt sammen med blant annet British Telecom å bli mobiloperatør i Italia uten å lykkes.

Allerede er det bestemt at UMTS-lisensene skal auksjoneres ut i Tyskland. Den tyske auksjonen over fire til seks lisenser ventes ifølge tyske myndigheter å innbringe mellom 5 og 50 milliarder kroner. Italienske myndigheter beregner i kunne ta inn lisensavgifter på mellom 150 og 230 milliarder kroner på sine fem mobillisenser. I Frankrike planla en opprinnelig å nøye seg med beskjedne avgifter, men disse vil øke i forhold til de som først var planlagt ifølge det franske finansdepartementet.

I Storbritannia er de samlede budene på de fem lisensene nå oppe i 291 milliarder kroner, det vil si halvannen gang det norske oljefondet. I løpet av mandagen valgte dessuten spanske Telefonica å trekke seg fra budgivningen, der nå seks aktører sitter tilbake som budgivere på fem lisenser.

Visekonsernsjef i Telenor Mobile Communications, Morten Karlsen Sørby, sier til digi.no dette foreløpig ikke får noen konsekvenser for Telenors planer.

Han sier at det viktigste er at man har en god forretningsplan som kan forsvare høyere priser. - I Storbritannia ser vi at det er noen som er svært interessert i å motta en lisens, delvis drevet ut fra tro på prosjektene, delvis ut fra at konkurransen i det britiske markedet er knallhard.

Sørby Karlsen sier at Telenor vurderer de ulike prosjektene ut fra situasjonen i hvert marked, og mener det er for tidlig å trekke bastante konklusjoner ut fra auksjonen i Storbritannia.

- Vi ser at tilsvarende auksjoner i USA førte til at aktørene brukte alle pengene på selve lisensen, uten å ha særlig penger tilbake for å tilby mobiltjenester. Flere selskap gikk dessuten konkurs.

Samtidig er Karlsen klar over at minst et par at de britiske aktørene er selskap som Telenor vil møte i konkurranse om andre europeiske mobillisenser, men han tror at det britiske markedet samtidig er det mest utviklede av de fem store europeiske nasjonene.

- Blant de store i Europa har Storbritannia kommet lengst både i konkurranse og kundeopptak, og er derfor mer attraktiv enn andre store marked, sier Karlsen.

Han bekrefter imidlertid at Telenor følger utviklingen i Europa med stor interesse.

Til toppen