Prisen på europeisk nettreklame faller drastisk

Mange europeiske nettsteder har over 60 prosent ledig annonseplass, og prisene har falt drastisk siden juni i fjor, hevder analyseselskapet Jupiter MMXI. Og prisraset vil fortsette ut året.

Analyseselskapet Jupiter MMXI Europe spår at prisene på nettannonser i Europa vil falle ytterligere de neste seks månedene.

Ifølge Jupiter har annonseprisene på nettet falt med dramatiske 30 prosent fra i fjor. Annonsører betalte i gjennomsnitt 30 euro, 237 norske kroner, for 1.000 visninger i juni 2000. Det er et snitt på rundt 23,7 øre per annonsevisning.

I dag skal snittprisen ligge rundt 20 euro, det vil si NOK 160 per 1.000 visninger, (16 øre per annonsevisning). Ifølge Jupiter dreier det seg hele veien om nettopriser, det vil si etter rabatt og provisjoner.

Grunnen til prisfallet er et marked som blir stadig hardere konkurransemessig, med bakgrunn i et misforhold mellom tilbud og etterspørsel. Majoriteten av de europeiske Internett-aktørene har omtrent 60 prosent overkapasitet av visninger, det vil si: de får bare solgt under 40 prosent av annonseplassene.

Jupiter estimerer denne ledige annonseplassen til mellom 60 og 70 millioner euro i måneden. Det vil si mellom 476 og 555 millioner norske kroner.

En tidligere undersøkelse blant ledere i europeiske bedrifter, viste at 25 prosent av de tradisjonelle annonsørene mente at Internett var et for dyrt medium å annonsere i.

Jupiter skriver i en pressemelding at annonsørene nå er i en sterk forhandlingsposisjon og kan kreve større effekt av reklamen de betaler for, i form av at annonsene skal generere resultater som klikk på annonser, faktiske produktkjøp og medlemsrekruttering.

Til toppen