Prisene på norske søkeord stiger kraftig

Sesam-sjef Mikal Rohde har fått i gang salget og avslører overraskende høye priser på norske søkeord.

Schibsteds norske søketjeneste Sesam har satset aggressivt på å bygge opp og etablere et norskt alternativ til Google.

Googles etterhvert astronomiske inntekter (15,5 milliarder kroner i siste kvartal) kommer nesten utelukkende fra salget av såkalte søkeord. Når en bruker for eksempel søker på ordet "forsikring" dukket det opp sammen med de vanlige treffene også opp betalte treff. Disse annonsene er det kjøperen av søkeordet "forsikring" som får vist frem.

Annonsene selges gjennom en auksjonsform der de høyeste budene får vise sine annonser og annonsørene betaler bare hvis noen klikker på annonsen. Dette er denne forretningsmodellen Sesam nå kopierer.

Bildet under viser resultatene på et søk på ordet "forsikring" på Sesam. De betalte søkeord-resultatene dukker opp på toppen og på høyre side (røde ringer). Det første vanlige "objektive" søketreffet kommer lengre ned (grønn sirkel)

Sesam opererer med en minstepris på 40 øre per bud. Med dagens dollar kurs er det litt høyere enn Googles minstepris på 5 cents, eller cirka 30 øre.

Og Sesam har begynt å få i gang salget, røper selskapet, men vil ikke ut med konkrete tall. Men det er langt frem - Schibsted-konsernet investerte 50 millioner kroner i Sesam i fjor og vil brenne av det samme i år.

- Snittpris per klikk er litt over tre ganger minsteprisen. Den ligger mer eller mindre rundt halvannen krone, sier Mikal Rohde, administrerende direktør i Sesam til digi.no.

Søkeannonser er fortsatt et umodent marked i Norge og det er derfor mange ord som har så liten interesse at det ikke blir noen budkonkurranse og annonsøren får den til minstepris. Andre ord har det allerede rukket å bli hard kamp om.

- Ord som forsikring og webhotell har en pris i dag på mellom 33 og 42 kroner, sier Rohde til digi.no.

Etter å ha vært i drift i like under et år kan Rohde fortelle at de har nok annonser til å dekke en ganske stor andel alle søkene som utføres på Sesam.

- Mer enn 25 prosent av alle søk som gjøres av Sesam viser klikkannonser og den andelen har økt hver eneste måned, sier Rohde.

Fordelen med denne form for auksjonssystem på annonser, er at de er veldig billige til å begynne med for så å øke kraftig når eller hvis de første annonsørene er fornøyd med resultatet. Dermed ligger det en stor potensiell oppside hvis denne formen for annonser blir populært også hos norske reklamekjøpere.

- Det vi regner med å omsette for i år er litt i underkant av ti millioner kroner. Det er faktisk over vår opprinnelige målsetting, sier Rohde.

Hele denne omsetningen kommer imidlertid ikke bare fra Sesam. Selskapet selger også annonser på vegne av Yahoo og MSN, selv om det må kunne anses som konkurrenter.

- Det viktigste er at annonsøren kan få brukt opp budsjettet. Hvis ikke sesam klarer det er det viktig å kunne tilby det antall klikk de ønsker å kjøpe, sier Rohde.

Selv om omsetningen er i ferd med å ta seg opp, er det fortsatt et godt stykke igjen før investeringene er inntjent. Det går fortsatt mer penger ut enn inn og det koster å bygge opp en slik tjeneste.

- Vi brente av cirka 50 millioner i fjor. Det inkluderte kostnader til oppbygging og lansering, sier Rohde.

Han påpeker at disse kostnadene også inkluderer en global lisensiering av løsningene fra Fast, slik at det ikke vil komme ekstra lisenskostnader når Sesam lanserer i nye land.

Til toppen