Prisfall for prosjektører om Gates lykkes

Graden av suksess for Bill Gates' nye operativsystem Windows 98 vil være en avgjørende faktor for prisutviklingen på prosjektører. - Jeg tror vi vil se den største effekten av lanseringen første kvartal neste år, sier salgssjef for InFocus i USA, Tim McGerry, til digi.no

Også prosjektørprodusentene vil merke effekten av Windows 98, som etter planen lanseres i slutten av juni i USA. Operativsystemet er optimalisert for XGA-oppløsning (1024x768) og vil derfor være pådriver for at stadig flere bærbare maskiner leveres med XGA-skjermer. Med Windows 98 vil også stadig flere presentasjonsprogrammer være best tilpasset 1024x768 oppløsning.

- Det vil være en viss treghet i utviklingen, men vi regner med at vi vil merke den største effekten i første kvartal neste år, sier salgssjef hos InFocus i USA, Tim McGerry, til digi.no. Han regner med at prisene generelt vil falle med mellom 20 og 25 prosent i året, men hvorvidt dette slår til vil altså i stor grad være avhengig av penetrasjonen av Windows 98.

Presentations Data, som er en av de store norske prosjektørforhandlerne, er overrasket over utspillet fra Infocus, selv om effekten av Windows 98-lanseringen er udiskutabel.

- USA er som regel mye tregere enn Norge når det gjelder implementering av nye generasjoner projektører, og det er derfor oppsiktsvekkende at InFocus projiserer at effekten vil komme så tidlig, sier markedssjef i Presentations Data, Karin Bøhmer, til digi.no. Hun legger til at man også i Norge venter prisfall på grunn av Windows 98-lanseringen, men da først og fremst på XGA-modellene.

- Jeg tror ikke billigmodellene med lavere oppløsning vil falle særlig i pris. Produsentene har en tendens til å ta ut produktene av produksjon når utsalgsprisen faller under 30.000 kroner, sier Bøhmer, som på grunn av dette tror det fortsatt vil ta lang tid før man begynner å bruke prosjektører til TV-titting hjemme i stua.

Spørsmålet om det kommer et lavpris hjemmemarked for prosjektører er altså i stor grad opp til produsentene, og hos InFocus - som ble volumvinneren i det amerikanske lavprismarledet i første kvartal - er man ikke fremmed for tanken.

- Jeg kan ikke gi opplysninger om dette nå, men ledelsen vil ta en avgjørelse på dette i nærmeste framtid, sier McGerry.

Til toppen