Priskrig på PC ga 10 prosent vekst i EMEA-regionen

Frode Hauglis HP solgte flest PCer i EMEA-området (Europa, Midt-Østen og Afrika). Men Dell vokser raskest.

Aggressiv prising og en svak dollar mot euro er den viktigste årsaken til den kraftige veksten i antallet solgte PC-er, ifølge en pressemelding fra IDC.

Omsetningsveksten er ikke like god, naturlig nok, etter som prisene raser nedover.

Fremdeles er næringslivet forsiktige med å bruke penger, men det er lyspunkter. Også dette markedet reagerer positivt på de lavere prisene.

Salget til forbrukermarkedet er sterkt preget av at forbrukerne nå vil ha bærbare PC-er. Stadig rimeligere og mer velutstyrte modeller bidrar også her. Markedet tok ut mer enn 30 prosent flere bærbare PCer i perioden.

I de nordiske landene er hjemme-PC-ordningene en viktig drivkraft.

HP er en klar markedsleder, med 20,8 prosent av markedet og en vekst på 12 prosent. Dell vokste fra 10,3 til 12,3 prosent markedsandel, og har en fantastisk vekstkurve på hele 31 prosent. På tredje, fjerde og femte plass kommer Fujitsu Siemens, IBM og Acer med henholdsvis 6,6, 6,3 og 5,4 prosent markedsandel.

Acer kunne også rapportere en formidabel vekst på 24,2 prosent, mens IBM vokste med 16,5 og Fujitsu Siemens med 4,4 prosent.     Les også:

Til toppen