Prispress på ADSL senker Nextgentel

Nå faller ADSL-prisene i Norge, det viser meldingen NextGenTel sendte til Oslo Børs i går.

2004 ble året da ADSL ble et massmarkedsprodukt, til stor glede for en lang rekke små og store aktører. I tillegg til nasjonale aktører som Telenor og Nextgentel, videreselger mange Telenors nett og en lang rekke lokale bredbåndselskaper åpnet i fjor.

Men et massemarked har alltid sin pris - stor etterspørsel tiltrekker seg mange aktører og prispress sparker etterhvert inn når produktene i utgangspunktet er like. Dette er gode nyheter for alle kundene, men aktører som investerer bredt får en smell.

Denne situasjonen melder seg nå for Telenors største bredbåndkonkurrent, børsnoterte Nextgentel. Selskapet rykket i går ettermiddag ut med varsel om underskudd i første kvartal.

Nextgentel melder at prispress og kostnader knyttet til ansattes aksjeopsjoner fører til at NextGenTel vil levere røde tall på bunnlinjen i fjerde kvartal. Prispresset fører også til en negativ effekt på veksten i salget til NextGenTel.

For å holde seg konkurransedyktige har Nextgentel rett og slett kuttet prisene for mye.

"Introduksjonen av lav-ende produktene og null i etableringspris har hatt en negativ effekt på topplinjeveksten i fjerde kvartal 2004 gjennom lavere ARPU (gjennomsnittelig inntekt per linje", skriver NextGenTel i en meldingen.

"Som en konsekvens av dette forventer NextGenTel å fremlegge et negativt netto resultat før skatt for fjerde kvartal 2004."

Den eneste trøsten er at priskuttene virker, selv om de er dyre for selskapet. Kundeveksten fortsetter i raskt tempo og Nextgentel fikk 3.200 nye kunder i januar. Totalt hadde selskapet 98.500 aktive linjer ved utgangen av januar.

Foreløpig har ikke salget av bredbånds-telefoni tatt av - 2500 av selskapets kunder har sagt ja.

Til toppen