Prisras på forbruker-IT reduserer veksten

Vi kjøper dingser og bokser som aldri før, men målt i kroner er veksten kraftig redusert.

Det norske markedet for forbrukerelektronikk var i 2005 på 25,3 milliarder kroner. Dette inkluderer også hvitevarer og gir dermed et litt feilaktig bilde for IKT-bransjen, men det er vekst-tallene som er det viktigste.

For fra 2003 til 2004 løftet salget seg med hele 20 prosent målt i kroner, men fra 2004 til 2005 ble det bare en vekst på 7 prosent, avdekker tall fra bransjealliansen Elektronikkbransjen.

- Den største veksten fikk vi i TV-apparater med flatskjerm, MP3-spillere, mobiltelefoner, bærbare datamaskiner og innbyggingsprodukter for kjøkkenet, sier direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen.

Man har ikke tall på solgte enheter, det viser trolig en sterk vekst. For i løpet av året fikk bransjen en rekke nye produkter, noe som burde ha løftet omsetningen kraftig.

I løpet av 2005 ble flate TVer og digitale speilreflekskameraer massemarked-produkter og og spillmaskiner som Xbox 360, Nintendo DS og Playstation Portable kom også til.

- Det ser ut til at den sterke verdiveksten vi har hatt stopper opp. Hovedgrunnen er at produktene stadig blir billigere, sier Bjørke.

Til toppen