RESULTATERFINANS

Privat e-handel står stille

Bekymring om sikkerhet på nettet hindrer fortsatt mange i å handle elektronisk. Norsk reiselivsbransje kan imidlertid glede seg over at feriebestillingene øker.

Herman Berg
8. juli 2002 - 10:48
Global eCommerce Report 2002Taylor Nelson Sofres






Norsk Gallup Institutt, som er med på å gjennomføre undersøkelsen, mener dette skyldes at intervjuene er gjennomført i månedskiftet mai-juni hvor mange fridager og pent vær holdt bruken nede.


USA er fortsatt det landet hvor flest handler på Internett, men Norge og Korea er de landene som har en størst økning siden 2001. Det er fortsatt bøker og CD-er som er de mest populære varene i netthandel, men dyre produkter som elektronikk og feriereiser selges mer over Internett enn tidligere.

Norge og Irland er de landene som selger mest feriereiser på Internett.

Også andre undersøkelser Norsk Gallup har gjennomført viser at salg av feriereiser på Internett øker, men mai-juni en periode hvor denne salgsvaren blir spesielt mye omsatt i Norge. Tyskland og Nederland omsetter mest musikk på Internett, mens Taiwan og Belgia selger mest bøker.

Sikkerhet er den viktigste årsaken til å ikke handle på Internett, og andelen som oppgir dette som årsak øker i 2002.

Det ser også ut til at underholdning/hygge i de tradisjonelle butikkene er en viktig årsak for ikke å velge Internett som handleplass. Her er Norge intet unntak. Yngre oppgir imidlertid oftest at pris er den viktigste årsaken til ikke å handle på Internett.

18 prosent oppgir at de planlegger å handle på Internett i løpet av de neste 6 månedene. 16 prosent har vurdert å handle på Internett siste måneden, men valgt å ikke gjøre det. 15 prosent har brukt Internett som informasjonskilde for en handel som er gjennomført i tradisjonelle butikker. Det er ingen endring i disse resultatene det siste året.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.