Private kunder velger dyrere bærbare PCer

HP avslører et enormt salg av bærbare PCer til privatkunder, men HP og bransjen sliter med prisfallet.

Forbrukerne kjøper nesten ikke stasjonære maskiner fra HP-lengre. I fjerde kvartal solgte HP bare 6.880 stasjonære maskiner i forbrukermarkedet i Norge. Bærbare maskiner derimot, har HPs kunder fått øynene opp for og selskapet kan derfor fortelle at de solgte hele 31.164 bærbare maskiner i dette segmentet.

I bedriftsmarkedet er også de bærbare maskinene mest populære, men der er ikke forskjellen så stor. HP solgte 25.430 stasjonære, mot 29.591 bærbare maskiner i fjorårets siste kvartal.

- Jeg er fornøyd. Tallene er ikke offisielle ennå, men vi gjør et bra kvartal, med en vekst som går opp mot tosifret, sier Arild Westbye, HPs sjef for PC-salget, til digi.no.

2006 var et år der prisene på PCer falt kraftig og man kunne blant annet på Elkjøp få kjøpt en bærbar maskin til rett i underkant av 4.000 kroner.

- Prisredukasjonen har vært lavere enn vi trodde den skulle være, men det er ingen tvil om at prisen har gått ned, sier Westbye.

Prisnedgangen er imidlertid ikke stor nok til at den trekker ned HPs omsetning fra PC-salget.

- Omsetningen vår på PC-markedet har økt. Det er det ingen tvil om, sier Westbye til digi.no.

Westbye forklarer at det er mer penger å tjene på salget av integrerte bærbare maskiner og at det holder snittprisen oppe. Dessuten er det fortsatt mange som etterspør kraftige systemer, selv om det er mulig å klare seg med en billig maskin.

- Markedet er mer differensiert. Vi har de som etterspør de kraftige maskinene og de som etterspør de billige, sier Westbye.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen