BEDRIFTSTEKNOLOGI

Privatkunder i harnisk

Mens Telenor Online teller nye kunder og klingende mynt i kassa, er eksisterende privatkunder hos internettilbyderen i harnisk. De beskylder Telenor for å la vekst og inntjening gå på bekostning av eksisterende kunder.

Rune Fjeld Olsen
22. aug. 1996 - 00:00

Telenor Online smiler bredt om dagen. Det siste tallet fra den største internettleverandøren i Norge er 400 nye abonnenter i døgnet. Det er fire hundre prosent fler enn på det meste før sommeren. Men den enorme veksten bringer også med seg et problem for Telenor Online. De har ikke forutsett den. Det betyr at fokusen har vært på markedsføring og vekst, mens maskinparken og infrastrukturen ikke på langt nær er i stand til å takle all trafikken.

- Ikke bare har SOL problemer med serveren som brøt sammen i helgen, men jeg har også opplevd å miste post, at linjene er ufattelig trege og jeg har store problemer med å komme igjennom når jeg ringer opp til Telenor med modemet, sier en mildt sagt forbannet Knut Meyn, freelance designer og Telenor Online-kunde. Han er en av de mest flittige på SOLs debattsone, hvor SOL-kunder har kommet med kraftig skyts mot internettleverandøren deres.

- Når vi opplever en så kraftig økning i nye abonnenter, er det ikke rart vi har noen problemer, innrømmer administrerende direktør i Telenor Online, Bent Brugård. Han kaster nok litt ved på ilden når han forteller det vil gå noe tid før abonnentene får så bra forhold de har krav på, men legger til at oppgraderinger er på vei.

- Vi gjør nå enorme investeringer i nye maskiner og nye linjer. Veksten kommer helt uventet på oss, og den investeringsstrukturen vi hadde lagt opp til før sommeren er totalt forandret, lover Brugård.

Markedssjef i Telenor Online, Pål Norman Johansen, er ikke med på å legge hele skylden på Telenor. - Det er en ting at vi har hatt en vekstprognose som er langt høyere enn forventet, men vi har også store problemer med å få levert datautstyr. Selve infrastrukturen i nettverket er vi i ferd med å bygge ut, men maskinparken får vi ikke skiftet ut før varene blir levert, sier Norman Johansen. Som en mellomløsning, låner Telenor Online nå tre nye maskiner som de hevder skal være mer enn kraftige nok til å takle både eksisterende og nye kunder.

Men selv med nye linjer og nye maskiner, er ikke problemene over for norske nettbrukere. - Det er en kraftig kamp om utenlandslinjene. Det er rett og slett ikke nok linjer ut i verden til å dekke behovet, sier Norman Johansen. Det betyr kø på linjene, lave hastigheter og frustrerte brukere. Disse forholdene vil derimot bli like for alle, ikke bare Telenors kunder.

home.sol.no, som er hjemmesideserveren til Telenor Online, er en SUN Sparc med 128 Mb RAM og en harddisk på seks gigabyte. De tre nye maskinene vil ha en kapasitet på 500 Mb RAM og 8 eller 12 gigabyte harddisker. Dette burde gi tilstrekkelig rom til alle brukerne som ønsker det, men ulempen er at de ikke forventes levert før i midten av september. Problemene vil derfor fortsette noen uker til.

Og hvordan liker du det, Knut Meyn?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.