Problemuke for 100 000 Telenor-kunder

Oppgraderingen av Telenors Proffnett-løsning gikk fryktelig galt.

Telenor oppgraderte sin Proffnett-løsning 21. november for å legge til ny funksjonalitet. Men noe gikk galt, for siden dette har løsningens 100 000 kunder opplevd en svært ustabil løsning i over en uke.

– Vi har ikke fått ringt hverandre, det er like ille som da Netcom var nede, sier en kraftig irritert kunde til digi.no.

Telenor har ikke funnet hva feilen var, forteller Per Aril Meling, informasjonssjef i Telenor. Derfor har selskapet i dag gått tilbake til den gamle løsningen, etter ni dager med problemer.

– Nå fungerer det på gammel løsning, sier Meling.

Han beklager problemene, men presiserer at de vanlige GSM-tjenestene har fungert. Det er proffnett-tjenestene har hatt problemer.

– Det har rett og slett vært forferdelig mye ustabilitet etter at vi oppgraderte.

Han sier systemene bare har vært nede i korte perioder, men at det kan være snakk om mange korte perioder.

Leverandør av de nye systemene var Trio Networks Solutions fra Finland. De viktigste nye funksjonene som skulle på plass var personlige talemenyer og profiler. Det skulle bli mulig å legge inn egne talemenyer som innringere får høre når man er i møte eller på ferie.

En typisk melding vil gi den som ringer opplysning om at man er i møte, og gi innringeren valget mellom å snakke med sentralboret, legge igjen beskjed, eller bryte inn i møtet hvis det er absolutt nødvendig.

– Dette har vært veldig etterspurt, sier Meling.

Ble ikke systemene testet før de ble satt i produksjon?

– Jo, de ble testet i det vide og det brede, og det fungerte veldig bra, men da det ble satt ut i full produksjon feilet de, og vi vet ennå ikke hvorfor, sier han.

Telenor planlegger nå å ta ut deler av systemet og implementere dem på nytt etter nyttår. Så er det bare å krysse fingrene å håpe at det fungerer. Om noen av de som har hatt problemer vil få et slags plaster på såret fra Telenor, vet ikke Meling ennå.

Til toppen