Programvare-svikt i Guam-krasj

Varselsystemet som sviktet i forbindelse med krasjlandingen til det koreanske passasjerflyet på Guam forrige uke, har vært regnet som ett av det viktigste verktøyene innen flyging.

Nå forsøker sikkerhetsetterforkere å finne ut om en programvarefeil i varselsystemet for minimumhøyde er begrenset til flyplassen i Agana på Guam, eller om programvaren på de 214 andre flyplassene som bruker systemet må omprogrammeres.

Feilen var ikke årsaken til krasjlandingen som drepte 226 mennesker, men den eliminerte en nøkkelfaktor i sikkerhetsnettet som kunne ha forhindret katastrofen.

Ifølge Newsbytes skal varselsystemet som ikke fungerte si ifra når et fly nærmer seg et hinder, bakken eller andre fly, for så å gi flygelederne en sjanse til å be piloten om å endre kurs.

Kontrollerne visste ikke at systemet - på grunn av programvarefeilen - skannet himmelen 80 kilometer ute i havet istedenfor de ujevne åsene like ved.

Rett etter at tårnet på flyplassen hadde klarert det koreanske flyet for landing, forsvant det fra skjermene. Tårnet fikk aldri noen advarsel. Flyet traff en ås fire kilometer fra flyplassen.

Til toppen