Programvareindustrien må slutte bare å levere deler

- Programvareindustrien er umoden, sa Oracle-sjef Larry Ellison på selskapets store arrangement i Paris. - Vi må levere ferdige produkter, ikke bare deler som kundene må sette sammen selv.

På andre dagen av det store arrangementet Oracle AppsWorld i Paris - det er over 6000 deltakere - tok toppsjef Larry Ellison opp den polemiske tråden som Europa-sjef Sergio Giacoletti lanserte på den første dagen: Det er mer effektivt å satse på en integrert e-handelspakke av typen Oracle eBusiness Suite, enn å kjøpe de beste komponentene og betale konsulenter for å få dem til å fungere sammen.

Bilen ble Ellisons løpende metafor. Hvem ville finne seg i å kjøpe en bil i atskilte deler? Hva slags mening gir det å bygge ut en Mercedes-motor fra seks til ti sylindre? At programvaremarkedet fungerer slik for anvendelser som selskaper gjør seg avhengig av, mener Ellison er et tegn på hvor umoden programvareindustrien er.

Ellison har et slående eksempel mot dem som hevder at ingen eksisterende applikasjonspakke kan passe til de mange og varierte behovene som ulike bedrifter og bransjer har. Kraftavdelingen til General Electric har nettopp gjort det. General Electric Power, det amerikanske konglomeratets mest lønnsomme avdeling, med en årsomsetning på 20 milliarder dollar, har brukt fem måneder på å fornye hele sin virksomhet på grunnlag av Oracle eBusiness Suite.

- De har ikke endret en eneste linje med kode på vår applikasjon. De har ikke hyrt inn en eneste ekstern konsulent. De begynte i november. De brukte åtte uker for å redefinere alle sine forretningsprosesser. De brukte tre måneder på å realisere dem i eBusiness Suite. I mars går den første kraftsentralen live. Innen halvannet år er hele General Electric Power omorganisert etter prinsippene som gjelder for Internett-økonomien.

Hvis General Electric kan gjøre dette med standard programvare, kan alle de store, mener Ellison. Det samme gjelder de små og mellomstore.

- Det har noe med kompetanse å gjøre. Hvilken annen industri forlanger av kundene at de skal fullføre produktet de kjøper? Det er vår oppgave å sørge for at vårt produkt passer til behovet. Vi har kompetansen. Vi skal ikke tvinge på kunden byrden med å betale konsulenter for å gjøre jobben vår.

Ellison erkjenner uten videre at ikke alle behovene kan dekkes umiddelbart på denne måten.

- La oss si vi greier 80 prosent. Men vi gjør det på fem måneder, for en global bedrift med mange milliarder i omsetning. General Electric kunne brukt krefter på å realisere ytterligere noen prosent. Innen den tid er eBusiness Suite oppgradert til å greie den samme andelen, kanskje mer. Det er bedre å nyttiggjøre seg de 80 prosentene som er tilgjengelig umiddelbart, og så være med på å hjelpe oss til å gjøre vårt produkt enda bedre, slik at du kan oppgradere.

Ellison lovet at det vil bli nærmest gratis å oppgradere til framtidige versjoner av eBusiness Suite, i motsetning til det brukere har opplevd med SAP og PeopleSoft.

- Et annet poeng er at hvis du skriver dine egne utvidelser av vårt produkt, så eier du ditt eget produkt, og du er fanget til den utgaven av vår kode som du har lagt til grunn for utvidelsene dine. Du kan ikke uten videre oppgradere til neste versjon av vårt produkt, og du kan heller ikke kreve support når det du bruker ikke er det vi opprinnelig har levert.

Til toppen