Espen Andersen mener programvareleverandører må tenke som våpenleverandører.

- Programvareleverandører er våpenprodusenter

De må finne konfliktområder med mange lokale krigsherrer, sier strategiekspert Espen Andersen.

På forrige ukes Open Nordic-konferanse i Skien, kom Førsteamanuensis Espen Andersen fra Handelshøyskolen BI for å holde et foredrag om «Disruptive Technologies, Open Source and mobile».

Ett av flere momenter han dro frem, var hvordan programvareleverandører må tenke strategisk når de forsøker å erobre et marked med sin «overlegne teknologi».

- Teknologer ønsker å tro at den beste teknologien vinner, og hvis det ikke skjer så er det en konspirasjon, sier Andersen.

Slik er det ikke. Det er som regel en helt naturlig forklaring, og den går ofte på strategi.

- Teknologi har veldig lite å gjøre med hvem som vinner, sier Andersen.

Espen Andersen var for noen år siden i samtaler med Opera Software, et norsk selskap som lenge har vært annerkjent for å levere en nettleser som teknologisk sett har ligget helt i tetposisjonen. De har likevel aldri vært i nærheten av å hamle opp med konkurrentene rent markedsmessig.

Rådet Andersen ga dem var krystallklart:

- Se på dere selv som en våpenleverandør, sier Andersen.

Det er et generelt råd til alle programvareleverandører, også friprog-leverandører, som forsøker å finne ut hvem de skal selge til.

- Programvare- leverandører er våpenprodusenter. De må finne konfliktområder med mange lokale krigsherrer - Programvareleverandører er våpenprodusenter. De må finne konfliktområder med mange lokale krigsherrer, sier Andersen.

Opera solgte til Symbian, men der er det lite krig. Så solgte de til mobilleverandører.

- Det er flere av de, og de er i krig, sier Andersen.

Det er imidlertid ikke ett stort nok «konfliktområde».

- Nå selger de til operatørene. Der er det mange pågående kriger, sier Andersen.

Sånn sett er det en stor fordel for Opera Software at Apple har tatt mobilmarkedet med storm med sin iPhone. Den har en god nettleser i Apple Safari, og det tvinger alle andre aktører til å levere mobiler med en nettleser som er bedre enn bare «god nok».

Hvis operatørene og mobilleverandørene skal kunne svare på iPhone-trusselen, må de ha en bedre mobil nettleser. Det tar lang tid å lage en god nettleser, så i praksis må de kjøpe den av Opera Software.

Espen Andersen er en aktiv blogger, og han lovte tilhørerne at foredraget vil bli lagt ut på hans hjemmeside.

    Les også:

Til toppen