JUSS OG SAMFUNN

Promillesalg gir bakrus for Filmweb

- Vi regner med å se en mangedobling av antallet brukere som kjøper kinobilletter på nettet i år, sier daglig leder i Filmweb, det eneste selskapet som distribuere kinobilletter over Internett, Kjell Arne Orseth.

Hilde Nyman
6. jan. 2000 - 10:26

1999 var et jubelår for kinoene i Norge, men kun 0,3 promille av de 11,5 millioner solgte billettene ble kjøpt over Internett.

Filmweb AS melder om at det i 1999 ikke solgt mer enn 3.016 billetter over Internett gjennom kinoene i Bodø, Kristiansand, Sandnes, Sandvika og Stavanger. Hver kunde kjøpte i snitt 2,5 billetter per gang. De mest populære filmene det ble kjøpt billetter til var "The World is not Enough", "Tarzan" og "American Pie".

Totalt ble det i 1999 solgt rundt 11,5 millioner kinobilletter i Norge, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Film & Kino.

De rundt 3.000 solgte nettbillettene utgjør da 0,3 promille av det totale antall solgte billetter.

Filmweb melder samtidig om en tredobling av antall brukere av nettstedet www.filmweb.no på slutten av 1999. Sammenlignet med samme periode i 1998, representerer 10.000 daglige brukere denne tredoblingen.

- Denne økningen er hyggelig, spesielt på grunn av at besøksøkningen har kommet uten at billettsalg på nett har vært på plass over hele landet. Som mål for 2000 håper vi på et oppslag på 50.000 sider per dag, noe som tilsvarer 14.000 - 15.000 brukere per dag, sier daglig leder i Filmweb AS, Kjell Arne Orseth til digi.no.

I forbindelse med nettsidene har selskapet utviklet billettsalgsløsninger for Internett - "Billettluka" og for mobiltelefon "MobilHandel" i samarbeid med Telenor Mobil. De mobiltelefonbrukerne som vil benytte seg av denne muligheten må bestille et nytt SIM-kort, og binder seg ikke til en spesiell mobiltelefon-modell eller lignende.

- Av de billetter som er solgt så langt, kommer kun et lite antall fra mobiltelefon. Det vil ta tid, blant annet må kundene må få bestilt nye SIM-kort, i tillegg er det foreløpig såpass få kinoer som tilbyr billetter via mobiltelefon, sier Orseth.

- Når kommer endelig Oslo og de andre store byene med kinobillettene på nett?

- Vi har et reelt håp om at de største kinoene kommer på nett på forsommeren, sier Orseth og inkluderer da Oslo, Trondheim og Bergen i denne puljen.

Det er tre ulike billettsystem i bruk på norske kinoer. Tilpassingen av disse tre systemene til Filmwebs internettsatsing har vært et av elementene som har gjort veien mot nettbilletter over hele landet lang og tornefull. Det mest brukte systemet leveres av Nordlandsdata, med et system brukt av hele 70 prosent av norske kinoer. Et annet system er det tyske Ticket, som blant annet kinoen i Bergen har kjøpt. Det tredje er et system som heter Dialog EXE, for det meste valgt av mindre kinoer.

Som digi.no tidligere har skrevet, har problemet med nettbilletter i Oslo vært grunnet en planlagt omlegging av billettsystemet i hovedstaden til et nyere system. Ikke før dette nye systemet er på plass, kan implementeringen av nettbillett-opplegg starte. Oslo Kinomatografer skal over på en ny versjon av billettsystemet levert av Nordlandsdata.

- Høsten 1999 gikk Stavanger over på det samme billettsystemet som Oslo skal over på, så nå får vi en reell test. Det er klart at det er en vesentlig forskjell i publikumsmengden, men Stavanger er den foreløpige største kinoen med dette systemet. Integreringen av de ulike systemene i forhold til nettbilletter er ikke så enkelt som det høres ut, vi har blant annet jobbet en god stund med integreringen av systemet i Bergen, sier Orseth.

Orseth regner ikke med at selskapet går i balanse i 1999, det er budsjettert med et underskudd på 2,5 millioner kroner.

- Men vi har et reelt håp om å gå i pluss i år, men må se på utviklingen av billettsystemet, hvor mye som kommer i gang i løpet av året, sier Orseth.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.