Protective på ny millionjakt

Mandalsbedriften Protective Technology vil i løpet av høsten hente inn nye 5-10 millioner kroner for å lansere sitt smartkortbaserte kopibeskyttelseskonsept i utlandet. Her hjemme er det foreløpig liten interesse for å benytte teknologien til kopibeskyttelse.

Protective Technology, som ifjor sommer hentet inn 5 millioner kroner for å ferdigstille sitt smartkortbaserte kopibeskyttelses-konsept, har foreløpig ikke hatt noen stor suksess med å lansere konseptet for norske programvarehus.

Selskapets første pilotkunde, Allianse Informasjonssystemer, har valgt å benytte teknologien til aksesskontroll, et område der flere andre - blant annet Norman Data Defense - allerede er på banen. En annen pilotkunde, Customax, har valgt å legge hele smartkortsatsingen på is.

Ledelsen i Protective er imidlertid overbevist om at produktet er salgbart, og nå planlegger selskapet å hente inn nye 5-10 millioner kroner for å lansere konseptet i utlandet.

- Mye tyder på at norske programvarehus ikke er så negativt innstilt til en begrenset piratkopiering av deres produkter. Mange bedrifter har en tendens til å bestille lisenser etter å ha hatt ulovlig kopierte versjoner en periode, sier administrerende direktør i Protective, Stein Aamot, til digi.no. Han legger til at holdningene til dette er annerledes i utlandet og at selskapet i første rekke planlegger å lansere konseptet overfor større selskaper i Tyskland og USA.

- Vi er i forhandlinger med en stor aktør som jeg foreløpig ikke vil gå ut med navnet på, sier Aamot som ikke tror det blir problematisk å få inn ny arbeidskapital for selskapet. Han får støtte av styreformann i selskapet, Ove Aanensen.

- Vi har fått signaler fra de nåværende eierne om at de vil være med videre, sier Aanensen til digi.no og refererer blant annet til Superoffice-gründer Une Amundsen som er en av dem som har satset på gründerbedriften.

- Dette er en langsiktig investering for meg, og jeg vil være med videre, sier Amundsen til digi.no. Han har imidlertid ikke planer om å bruke produktet til kun for kopibeskyttelse av Superoffice-produktter.

- Vi jobber med å lage en løsning for tilgangskontroll til den sensitive informasjonen som gjerne bli lagt i Superoffice. Skal vi tilby kopibeskyttelse må dette være som et tillegg, hvis ikke kan det bli oppfattet som negativt av kundene, sier Amundsen.

- Men kunne dere ikke da kjøpt en standardløsning av for eksempel Norman?

- Nå er jo jeg, som du sier, en av eierne i Protective, svarer Une Amundsen.

(Saken er korrigert. Se peker til artikkelen "digi.no presiserer" i margen til høyre - red.anm.)

Til toppen