KARRIERE

– Prøv nye tanker på web

«Eksperimentell markedsføring» på Webdagene til Netlife i september.

8. aug. 2011 - 15:15

I 2007 utga Mike Moran boka Do It Wrong Quickly: How the Web Changes the Old Marketing Rules.

Moran utformet sine ideer da han var ansvarlig for IBM.com. Moran er i utgangspunktet teknologi: I IBM hadde han status som «Distinguished Engineer».

Hovedpoenget i boka er at det ikke er hensiktsmessig å legge masse tid og krefter på å utforme en omfattende og langsiktig strategi for markedsføring på web. I stedet kan man tjene mer på å utnytte nettets iboende smidighet til å prøve seg fram. Det som virker, kan føres videre. Det som ikke virker, kan erstattes med noe annet.

I boka systematiserer Moran konseptet «eksperimentell markedsføring»: Hva egner seg til forsøk på nyhetstjenester, hva er det som passer best til søketjenester, hva kan utnytte potensialet til sosiale tjenester som Facebook og Twitter?

Moran er i dag sjefstrateg i konsulentselskapet Converseon, som gir råd om bruk av sosiale medier i praktisk markedsføring. Han er også kjent for bloggen Biznology.

Etter flere års praksis står hovedkonklusjonene i boka fast: Eksperimentell markedsføring er lønnsomt.

I dagene 13. til 16. september står osloselskapet Netlife Research for en serie seminarer beregnet på bedrifter som profilerer seg på nett, under betegnelsen Webdagene 2011. Moran står for to av disse.

Webdagene presenterer ellers blant annet arrangementer med brukergrensesnittguru Jared Spool, emosjonell design-guru Aarron Walter og drivende kraft i «drodlerevolusjonen» – The Doodle Revolution – Sunni Brown.

Med andre ord: En serie kreative angrep mot tradisjonsbundet tenking som det kan være verdt – bokstavelig talt – å få med seg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.