Prøver nytt DVD-knep for å tekkes kundene

Med DVD-versjonen av den nye Die Hard-filmen har filmselskapet gjort en ny vri.

Filmbransjen sliter med en omfattende piratkopiering og har begynt motvillig begynt å selge sitt innhold på nett i digitale formater.

Nå forsøker filmselskapet 20th Century Fox seg med en ny vri for distribusjon og kontroll av digitaliserte formater. Når selskapet nå slipper den fjerde "Die Hard"-filmen med Bruce Willis i hovedrollen på DVD håper plateselskapet å ikke bare lokke til seg kunder som vil se filmen på TVen.

DVDen er også ment å leses og kopieres på en PC, for med i boksen følger det også en plate med filmen ferdig kodet i WMV-formatet til Microsoft. Formatet er låst og brukeren må taste inn en 16-siffer lang kode som er trykket på esken.

Dette er første gang en storfilm selges på denne måten, skriver Reuters.

Amerikanske analytikere påpeker at dette salgsknepet kan løse mye for filmbransjen fordi man nå får en alternativ distribusjonskanal for formater til digitale lommespillere. Håpet er at når kundene kan kjøpe en DVD med ferdig film til både TVen og lommespilleren, vil de i

Til toppen