FORBRUKERTEKNOLOGI

Prøver ut elektronisk handlekamerat

En enhet med berøringsskjerm skal guide kunder gjennom supermarkedet og spare tid og penger.

Enheten er under utprøving i USA. Skjermen skal la travle kunder bestille varer fra betjente disker slik at de slipper å stå i kø. Kunden kan også plotte inn ønskede varer og guides rett på de riktige hyllene, skriver Yahoo News.

Ideen er å gjøre det enklere for travle kunder og spare dem for tid.

Berøringsskjermene blir vist ut og demonstrert på supermarkedenes årlige konferanse som holdes denne uken i Chicago, arrangert av Food Marketing Institute.

Det er IBM som står bak den såkalte «shopping buddy» som har blitt testet av Stop & Shop grossisten i Massachusetts, og som skal gjøres operativ i sommer.

En konkurrerende dataenhet fra Springboard Retail, kalt Concierge, skal i tillegg testes av canadiske grossister i juni og juli.

Kundene kan lage en shoppingliste på sin hjemme-PC, og synkronisere innholdet på sitt kundekort i butikken. Der logges de inn i systemet og geleides gjennom handleturen.

Leter man etter tannpirker, kan man skrive inn ordet eller hente det fra en forhåndsdefinert liste. Deretter vil skjermen vise hvor man kan finne varen.

Både Concierge og IBM-enheten er utstyrt med et posisjoneringssystem.

Sensorer kan spore enhetene for å kartlegge hvor kunden til enhver tid er. Systemet gir da et signal hvis varene er rett rundt hjørnet eller det finnes gode spesialtilbud.

Løsningen følger med på datahistorikk over varer og behov for hver enkelt kunde, og skreddersyr spesial rabatter basert på dette.

«Handlekameraten» annonserer ikke varer som ikke samsvarer med kundens handlemønster.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra