En undersøkelse fra analyseforetaket TFC.NET, stadfester at markedsandelen til InFocus hos amerikanske dataforhandlere i årets fire første måneder var 52,8 prosent mot 30,4 prosent til Proxima. Dette er skjevt i forhold til det som ifølge Ask er vanlig.
- Forholdet mellom Proxima og Infocus har pleid å være fifty-fifty, sier administrerende direktør i Ask ASA, Ole J. Fredriksen, til digi.no.
- Rapporten indikerer altså at dere har tapt store markedsandeler i dette segmentet?
- Det avgjørende overfor datadistributørene er å ha det til enhver tid rimeligste produktet, derfor svinger forholdet mellom markedsandelene til InFocus og Proxima mye, sier Fredriksen.
- Hvis så er tilfelle betyr dette at dere må ha styrket posisjonen overfor AV-forhandlerne svært mye. Du uttalte jo nylig at dere i første kvartal tok markedsandeler i USA..
- Ja, vi har gjort det godt i AV-kanalen, og det er fortsatt her vi har hovedtyngden av salget, sier Fredriksen.
I InFocus vil man ikke gå med på at Proxima har stjålet andeler i AV-kanalen fra deres produkter.
- Hvis Ask har tatt markedsandeler totalt, så har de tatt dem fra andre enn oss, sier informasjonssjef Richard Williams i InFocus til digi.no.
I rapporten går det frem at det mest solgte produktet gjennom PC-kanalen er InFocus LP-420. Nummer to på lista er Proximas Lightbook LB20.
Nedenfor er TFC.NETs oversikt over de fem største prosjektørmerkene hos dataforhandlerne i USA de fire første månedene av 1998.
Selskap | Markedsandel |
InFocus | 52,8 |
Proxima | 30,4 |
CTX | 4,6 |
Viewsonic | 2,9 |
NEC | 2,6 |