Activision-sjef Eric Hirsberg, distributør av det kommende og hypede spillet «Destiny», var blant innlederne da Sony presenterte Playstation 4 i New York i går. Et poeng for Sony er å overbevise investorer at det fortsatt er håp om en bedre skjebne for selskapet etter mange år med begredelige økonomi. (Bilde: Victor J. Blue/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

PS4: Et spill for investorene

Sony lover «langt mer robust forretningsmodell» enn for forrige spillkonsoll.

I går kveld kunngjorde Sony sin første nye spillkonsoll på sju år. Playstation 4 (PS4) etterfølger dagens (og gårsdagens) PS3.

Det var ingen lansering: Selve maskinen ble demonstrert, men ikke vist. Det ble ikke sagt noe om pris. Og Sony røpet ikke når PS4 kommer på markedet, bortsett fra å love at det skal skje innen julehandelen tar til.

Hvorfor kunngjøre et kommende produkt nesten et år før antatt lansering?

Det skal ikke bare skapes forventninger hos kjøperne. Også Sonys investorer skal beroliges. Selskapet har gjort opp fire regnskapsår på rad med tap. I 2011–2012 var det på hele 4,9 milliarder dollar. Ledelsen har lovet at regnskapsåret 2012–2013, som avsluttes i mars, skal gjøres opp med et overskudd i overkant av 210 millioner dollar. Denne prognosen er ikke spesielt imponerende: Den bygger på at Sony selger sitt hovedkvarter i New York for 1,1 milliarder dollar.

Det gjelder følgelig å overbevise investorene om at PS4 vil bidra til en reell utsikt til bærekraftig drift.

Playstation-sjef Andrew House presiserte på det lukkede presentasjonsmøtet i New York at PS4 vil få en «langt mer robust forretningsmodell» enn forgjengeren.

PS4 vil antakelig være billigere å produsere enn PS3. Cell-prosessoren i PS3, som ble utviklet i samarbeid med IBM og Toshiba, er byttet ut med AMD-prosessor og tilhørende standard komponenter.

En annen faktor er hvordan spill distribueres. PS3-spill kom på fysiske medier. PS4-spill skal distribueres etter en nettskymodell. En form for strømming skal gjøre det mulig for en potensiell kjøper å prøve et spill før man bestemmer seg for å kjøpe, og komme i gang for alvor med et kjøpt spill før alle gigabytene er på plass. Dette er en løsning tilsvarende dem leverandører av VDI-løsninger («virtual desktop infrastructure») har tilbudt for pc-applikasjoner gjennom flere år. Digital distribusjon er selvfølgelig en avgjørende og kostnadseffektiv forenkling.

Den nye distribusjonsmodellen gjør at PS3-spill ikke vil kunne spilles på en PS4-konsoll.

Ellers er det tidsmessige oppdateringer til selve spillopplevelsen, som integrasjon mot sosiale medier, samhandlingsmuligheter og en løsning for å sette aktive spill på pause og så fortsette PS4-spillet fra Sonys mobile konsoll Vita.

Integrasjon med sosiale medier og evne til samhandling er blant de tidsmessige egenskapene til PS4. De ble presentert av David Perry, sjef for spilleverandøren Gaikai. Det er avgjørende for Sony å formidle et inntrykk av massiv støtte for PS4 blant ledende spilleverandører.
Integrasjon med sosiale medier og evne til samhandling er blant de tidsmessige egenskapene til PS4. De ble presentert av David Perry, sjef for spilleverandøren Gaikai. Det er avgjørende for Sony å formidle et inntrykk av massiv støtte for PS4 blant ledende spilleverandører. Bilde: Victor J. Blue/Bloomberg via Getty Images / All Over Press

De første reaksjonene fra analytikere er delt.

Michael Pachter i Wedbush Securities sier til Bloomberg at PS4 framstår som en «fulltreffer». Han framhever den klare appellen til kjernebrukerne av PS3, og at den pc-baserte arkitekturen vil gjøre det langt enklere for spillutviklere.

Amir Anvarzadeh i BGC Partners mener derimot at PS4 ikke er «revolusjonær nok» til å overkomme utfordringene i spillbransjen, med blant annet fallende salgstall for spillkonsoller.

Det pekes ellers på at prisen på PS4 trolig vil fastsettes etter en nærmere analyse av salgsutviklingen til Wii U fra konkurrenten Nintendo.

Når PS4 kommer i salg vil den også møte konkurranse fra en ny Microsoft Xbox, som også antas å lanseres innen jul.

Til toppen